(VILLIERS-SAINT-FRÉDÉRIC)

Renault kan nu tilbyde deres store Master diesel-varebil med automatgear – et smidigt et af slagsen med ni trin fra tyske ZF.

For cirka 14.000 kroner ekstra får ”Van of the Year” 2025 et stort løft, når det gælder kørselskomfort. Så slipper man for den noget træge manuelle gearkasse.

Samme gearkasse tilbydes i øvrigt også til den mindre Trafic model – og VOTY.dk har prøvet begge varebiler med den nye gearkasse.

Lidt mangler

Det skete ved et besøg i Paris, hvor vi også kørte i den første generation Master og den første generation Trafic.

Master mangler dog fortsat et par detaljer – først og fremmest adaptiv fartpilot, men også elektrisk håndbremse og nøglefri start.

Vores franske test af Master og Trafik i nyeste udgaver var dog kun på en halv time, men nok til at få et godt indtryk af den nye gearkasse.

Diesel sælger bedst

I en tid, hvor alle taler om elektriske varebiler, så tilbyder de fleste producenter fortsat diesel til kunderne.

Ser vi på Danmark er Master dog meget populær med el – i årets første ni måneder faktisk 530 enheder ud af et samlet Master-salg på 993 enheder.

Om 10 år vil diesel og benzin være bandlyst af EU – men Renault har for længst vist fremtiden i form af tre størrelse elvarebiler – udviklet af selskabet Flexis.

Ny elektrisk Trafic på vej

Den forrige Master kørte i 10 år som modelserie – og modellen Master er stadig bestseller i hele Europa.

Trafic kommer næste år bl.a. i en helt ny eludgave – langt mere futuristisk end den nuværende udgave, men i en overgangsperiode vil Trafic i den nuværende udformning fortsætte som diesel.

Også med det nye 9-trins automatgear.

Behagelig brummen

Basismotor for Master og Trafic er her en 2-liter diesel – tilsat to SCR-trin, partikelfilter og Oxicat katalysator. Så klarer den de nyeste Euro 6ebis krav.

Nu fornemmes dieselmotoren som en behagelig brummen – dog langt fra den støjsvage eludgave,som med 300 Nm har fornemme præstationer.

Men har man ærinder langt fra udgangspunktet – måske på tværs af landet, så er automatgearkasse sammen med diesel jo befriende. Ved acceleration og kick-down høres motoren jo mere.

OK økonomi

Der er også skifteplader bag rattet, så man kan skifte gear manuelt, men det har man ikke rigtig behov for med den smidige automatgearkasse. Men bruger man dem, så er bilen ekstra kvik.

Dieselmotoren er en twin-turbo version med 380 Nm i moment i den 170 hestes udgave (360 Nm med den 150 hk udgave) – en fordel, hvis man også kører med trailer på max. 2,5 tons.

Et forbrug omkring 12-13 km/l i gennemsnit med dieselmotor og automatgear er pænt i Master – og tæt på den manuelle udgave.

Nyt liv til Trafic

Trafic diesel har nærmest fået nyt liv med automatgearet – med hurtige og lydløse gearskift.

Den har samme 2-liter dieselmaskine som Master – med 170 hk og 380 Nm. Den kører dog længere end Master diesel – nemlig 14,9 km/l.