På baggrund af de nye tolerancegrænser for overlæs på totalvægt og akseltryk har Volvo Trucks Danmark besluttet at sætte lastindikator på som standard på FH, FM og FMX lastvogne med luftaffjedring på bagakslen.

Dette gøres i et forsøg på at hjælpe kunderne med at undgå overskridelser.

Den første marts trådte det nye cirkulære om overskridelse af totalvægten i kraft. Cirkulæret nedsætter tolerancegrænsen for overlæs fra syv- til tre pct.. Det stiller store krav til chauffører og vognmænd, som nu skal være vide, hvor meget deres læs vejer.

Vælger at køre med for lidt læs
I nogle tilfælde vil chaufførerne vælge at køre med for lidt læs på ladet – for at være på den sikre side.

Men der er hjælp at hente. Man kan vælge at montere en såkaldt lastindikator – en vægt, der kan fastslå læssets vægt.

Den elektroniske lastindikator overvåger konstant belastningen og lastfordelingen på aksler, der er udstyret med EBS og luftaffjedring.

Standard vægtindikator
Derfor har Volvo Trucks Danmark besluttet, at vægtindikatoren som udgangspunkt skal være standard på specifikationen af en Volvo FH, FM og FMX med luftaffjedring på bagakslen eller bagakslerne.

”Vi håber, at dette kan bidrage til at hjælpe vores kunder med at undgå overlæs. Det er naturligvis stadig muligt at fravælge denne mulighed, men så vil det være på baggrund af en fornuftig stillingtagen til, om den er nødvendig eller ej.”, siger adm. direktør for Volvo Group Trucks Danmark Søren Wettergreen.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk