(HAAG)

Toyota i Europa sætter nu turbo på deres varebiler med præsentationen af deres hidtil største varebil -Proace Max.

Tidligere har man solgt tunge udgaver af bl,a, den legendariske mini-laster Dyna, men den arv kan i dag kun løftes af netop den nye Proace Max i chassisudgave.

Inden udgangen af året vil Toyotas forhandlere i Danmark være klar med nyheden, der kommer i såvel diesel- som el-udgave.

Helt nyt 2025 program

Samtidig er man klar til et nyt 2025 program for alle Toyotas Proace erhvervskøretøjer – udover Proace Max også Proace og Proace city. Udefra har de fået helt nyt frontdesign.

VOTY.dk har været i Holland for at prøve Toyotas 2025 modelprogram for varebiler – og de kører jo helt som søstermodellerne fra Stellantis, men udstyrspakkerne kan variere.

Toyota har hermed adgang til hele paletten af varebiler fra sin franske samarbejdspartner Stellantis, der producerer alle Toyotas varebiler til det europæiske marked – og alle sammen på Stellantis’ fabrikker i Europa.

123.000 Toyota varebiler

Toyota sælger samlet generelt bedre end Stellantis-mærkerne – ikke mindst i Norden – og solgte således 123.000 enheder i Europa i fjor. Med det nye familiemedlem er målet for salget i Europa på 170.000 enheder.

Det skyldes ikke mindst bedre garantibestemmelser med tre års fabriksgaranti samt den unikke serviceaktiverede Relax garanti på 10 år eller 185.000 km.

One-stop-shopping

Der er fem års garanti eller 100.000 km på elmotor, inverter og konverter og otte års garanti eller 160.000 km på batterikapaciteten (min. 70 pct.)

Dertil kommer en anerkendt finansiering – og fine skudsmål fra kunderne, som udmønter sig i Auto-Index, som FDM bringer resultatet af.

Med den nye Max på programmet åbner muligheden for ”one-stop-shopping” – så kunderne kan købe alle deres erhvervsbiler ét sted.

Fra Italien og Polen

Proace Max er søstermodel til Peugeot Boxer, Citroën Jumper, Opel Movano og Fiat Ducato – og alle bygges af Stellantis enten på Fiats tidligere Val di Sangro fabrik i det østlige Italien (kaldet Sevel Syd) eller Opels tidligere fabrik i Gliwice i det sydlige Polen.

”I Danmark får vi de elektriske udgaver af Proace Max fra fabrikken i Polen og dieseludgaverne fra fabrikken I Italien,” siger Anders Tystrup, pressechef for Toyota Danmark.

Proace Max kommer til Danmark med 140- og 180 hk – ikke i den mindste 120 hk udgave. Eludgaven kommer med op til 420 km (WLTP) rækkevidde.

To udgaver

I Danmark er der to udstyrsniveauer – Comfort og Confort Master.

Proace Max har sin egen front i forhold til søstermodellerne – ligesom kabinen byder på op til en 10 tommer skærm i topudgaven Comfort Master – i stedet for den syv tommer standard skærm i basisudgaven Comfort.

Proace Max er en 3,5 tons varebil, der både kan fås som kassevogn og som chassis. Bilen kommer i Europa i seks konfigurationer med to forskellige akselafstande, tre længder og tre højder.

Masser af udstyr

Fra udstyrslisten til basismodellen skal vi dog fremhæve automatisk nødbremse, elektrisk p-bremse, fartpilot med fartbegrænser, LED lys i varerum og Wabasto varmeapparat med timer (diesel).

Dertil læderrat, førersæde med armlæn, skiltegenkendelse, linjevogter, p-sensor bag, regnsensor, sidevindsassistent, sædevarme, vognbaneassistent, bakkamera og 5 tommer touchscreen.

Adaptiv fartpilot i topudgave

Topudgaven har desuden bl.a. adaptiv fartpilot, klimaanlæg, LED forlygter, tåge-forlygternavigation smartphone integration med trådløs Apple CarPlay og Android Auto og indstigningshåndtag i varerum – samt 10 tommer touchscreen.

Comfort Master i eludgave har tillige 11 kW indbygget, blinvinkelalarm, el-foldbare sidespejle og max-hastighed på 90 km/t.

Varmepumpe i eludgaven er dog ekstraudstyr, men der er tre rekuperationstrin (indstilles bag rattet).

2,4- til 3 tons trailervægt

Den absolut største udgave af Proace Max har varerumsvolumen på 17 kubikmeter. Bagdørene kan åbne 270 grader. Vi kan nævne, at dieseludgaverne har op til tre tons trailervægt med bremser – eludgaven op til 2,4 tons.

Prisen for basis Comfort udgaven af Proace Max med 2,2 liter dieselmotor med 140 kroner er sat til 266.900 kroner plus moms.

Toyota åbner for fabriksopbygninger af Max modellen – også for danske kunder, men Danmark er traditionen tro et land, hvor de fleste opbygninger foregår lokalt.

Vælger nok egen brintudgave

Stellantis har også brintudgaver på programmet – endda med plug-in hybrid teknik af deres store varebiler – men Toyota-ledelsen ville i forbindelse med lanceringen af Proace Max ikke love, at det bliver Stellantis, der bygger deres brintudgave. For Toyota vil nok vælge sit eget system fra personbilen Mirai.

Toyota kan jo ellers vælge de modeller, der har lyst til, fra Stellantis hylder – og promovere deres egne specialiteter.

Opdaterer alle Proace

Samtidig med den nye Proace Max bliver de mindre Proace- og Proace City også opdaterede som 2025 udgaver– som det også er tilfældet med søstermodellerne fra Stellantis.

Takket været forbedret batteriteknologi er rækkevidden øget med 20 km, så Proace Electric f.eks. kører op til 350 km på en fuld opladning. Proace City kører nu 50 km længere – så rækkevidden bliver 330 km.

Heller ikke brint

Heller ikke de mellemstore Toyota varebiler gør brug af Stellantis’ brintteknologi, som er udviklet til Peugeot Expert, Citroën Jumpy, Opel Vivaro og Fiat Scudo, der som Proace bygges i Valanciennes i Nordfrankrig. Fabrikken kaldes Sevel Nord. Toyota holder sig her til diesel og el

Toyota får også sine Proace City udgaver fra Stellantis – som søstermodel til Peugeot Partner, Citroën Berlingo, Opel Combo og Fiat Doblò. Alle bilerne bygges i Vigo i det nordvestlige hjørne af Spanien.

En 2025 Proace med 1,5 liter dieselmotor på 120 kroner koster fra 239.900 kr. plus moms. Den lille Proace City med enten 1,2 liter benzinudgave eller 1,5 liter dieseludgave koster 199.900 kr. plus moms. Proace og Proace City er allerede ved at blive introduceret hos de danske forhandlere.

Alle udgaver af Toyotas nye varebiler kan også fås i minibus-udgaver med plads til op til ni personer i Max udgave. Den sælges dog ikke i Danmark, hvor Proace Max kun sælges som varebil.

Alle Toyotas varebiler sælges via Toyota Professional erhvervscentre.

I Haag udstillede Toyota også deres nye Hilux pick op med hybrid og 48V teknologi – men den kunne vi dog ikke prøve. Den er i Danmark i 2025.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk