(PARIS)

Nissan har vist vejen med hurtig opladning af bl.a. e-NV 200 el-varebilen og Leaf personbilen, hvor Renault har søgt andre systemer med fokus på opladning om natten.

Men på sigt vil der ske en sammensmeltning af de to systemer, så også Renault elbiler kan benytte hurtig ladning. Det fortalte Gilles Normand, der er chef for Renaults elbils-division.

Renault lancerer også brugen af elbilen som kraftcenter, fortalte han, hvor bilens strøm kan give strøm til huset i spidsbelastningstider og omvendt bilen kan modtage strøm fra huset om natten (vehicle-to-grid og grid-to-vehicle). Dette princip kendes allerede fra Nissan – og benyttes herhjemme af bl.a. Frederiksberg Kommune.

50 pct. længere rækkevidde

Hurtigladning til Renaults elbiler hører til en kommende fase tre. Fabrikken er nu igennem fase et og er begyndt med fase to, som bl.a. betyder, at Kangoo Z.E., som kun sælges som varebil i Danmark, får 50 pct. længere rækkevidde – op til 270 km ved blandet kørsel.

Med den kommende EU regel for ægte kørsels-cyklus er der tale om 200 km rækkevidde om sommeren. Den nuværende Kangoo klarer 170 km/t ved blandet kørsel og måske knap 100 km i daglig brug.

Den nye Kangoo har fået en dobbelt så kraftig lader, så nu kan bilen oplades på seks timer i stedet for knap otte – og man kan i frokostpausen nå at ”lade” 35 km oveni.

Nu med varmepumpe

Batterierne yder 33 kW. Nyt er indførsel af varmepumpe – for første gang i øvrigt i en elektrisk varebil.

Renault samarbejder i øvrigt med koreanske LG om deres elbil-systemer – og henter en masse know how fra Formel E mesterskabet.

Vi har været i Paris for at prøve den nye Kangoo, og det er mærkbart, at man ikke længere skal holde skarpt øje med el-måleren. Bilen er fortsat ganske hurtig – især ved accelerationer, så den er fin til distributionskørsel i byer og i omegnen af byer.

Nyt er et spejl bag solskærmen, der nedslået kan fange trafikanter i den blinde vinkel. Systemet blev første gang vist i Renault Trafic.

Irriterende advarselslyd

Lidt irriterende er den lyd, som bilen udsender under 30 km/t, og som skal advare andre trafikanter mod den lydløse elbils fremfærd. Man kan dog skifte mellem flere lyde, men med især yngre trafikanters brug af headsets, hjælper denne lyd ikke meget. Desuden er mange især dyre luksusbiler særdeles lydsvage – uden at skulle benytte støjkilder.

Kangoo Z.E. kom frem i 2011 og vandt prisen Van of the Year i Europa og den danske Årets Varebil titel. I fjor var knap 35 pct. af alle eldrevne varebiler i Europa Kangoo Z.E. 25.000 enheder er solgt indtil nu – i Frankrig benyttes bilen bl.a. af det franske postvæsen.

Der er blevet solgt 30 pct. flere elbiler (alle typer) i år til dato i forholde til samme periode i 2016. For Renault er Frankrig det største el-bilmarked efterfulgt af Norge og Tyskland.

Mange byer så som London og København har indført restriktioner for biler med forbrændingsmotorer. 0,5 pct. af alle biler er elbiler i dag – svarende til en halv million biler. I 2025 vil det være 10 pct.

Nye assistent-systemer

Renault lancerer sammen med den nye Kangoo Z.E. systemet Z.E. Trip, der gennem Renaults R-Link let viser vejen til Europas ladestandere. Dertil kommer Z.Z. Pass, hvor man med sin Smart Phone eller RFID system kan betale for opladningen. Systemet er udviklet sammen med Bosch – og kommer snart i nordiske lande.

Nyt er også Z.E. Connect, hvor man kan følge bilens data via iPad eller SmartPhone. Z.E. Connect Pro er en form for flådestyring, hvor man som indehaver kan følge bilens vej – er bilen under opladning og hvor langt kan bilen køre.

Endelig er der Z.E. Inter@ctive, hvor man via PC, iPad og SmartPhone kan kobles på internettet, hvor man så kan indstille opladning.

Ny box-Kangoo i Danmark

Den nye Kangoo generation fås i mange udgaver – gennem samarbejde mellem Renault Pro+ og 400 europæiske opbyggere.

Ved præsentationen viste man en særlig tiplads-udgave og en box-bil med seks kubikmeter alukasse – to kubikmeter mere end Maxi udgaven og næsten det samme som mindste Trafic.

Standardbilerne har fortsat op til 3,5- og 4,6 kubikmeter varekasse (sidstnævnte Maxi). Lasten kan være op til 650 kg.

De danske priser

Denne specielle box-udgave vil også være til at bestille i Danmark – men den nye Kangoo vil i øvrigt være hos forhandlerne i begyndelsen af oktober. Priserne begynder ved 220.000 kr. plus moms og levering – og Maxi udgaven skal koster 240.000 kr.

Der er tale biler inklusive batterier. Tidligere koster bilen fra 160.000 kroner plus moms – og hertil kom så batterileje på 699 kroner pr. måned ved 10.000 km. Batterierne lever cirka 10 år i en bil – og har derefter deres andet liv på 10 år som stationære batterier.

Mens el-personbiler i dag beskattes – p.t. med 20 pct. – betales der ikke afgift for varebiler.

Renault Master Z.E. i 2018

I 2018 følger Z.E. udgaven af Renault Master – med samme batteripakke som Kangoo Z.E. – som produceres i samarbejde med Renaults nye selskab PVI, som hidtil har været kendt som producent af elektriske renovationsvogne.

Frederiksberg Kommune har bl.a. købt én. Denne produktion opretholdes dog. Der er ikke meldt noget ud om produktion af en elektrisk drevet Trafic.

Kangoo produceres på Maubeuge fabrikken i Nordfrankrig – sammen med Mercedes-Benz Citan. Men endnu er det kun Kangoo, som fås som elbil.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk