Prispresset og kampen om markedsandele er intens, men firmaet ”Lastbilmægleren” i Hedensted, der ejes af Carsten Lykke, har fundet en niche, hvor kvalitet, leveringspræcision og ordholdenhed er vigtigere end den sidste plovmand på indkøbsprisen.

Transportvirksomheden K. Hansen Transport i Vejen har for nylig således fået leveret et par nye DAF lastbiler med kran samt en ny påhængsvogn af Hedensted-mægleren.

Carsten Lykke kaster sig i relen ikke ind i hundeslagsmålene mellem de store leverandører om at levere til de store kunder.

Mere om kvalitet

Carsten Lykke har i stedet specialiseret sig i en niche, hvor det handler mere om kvalitet, leveringspræcision og ordholdenhed end om at skære hjørner for at spare den sidste plovmand på indkøbsprisen.

Desuden handler det i høj grad også om evnen til at koordinere samarbejdet mellem flere underleverandører af chassiser, opbygninger, kraner, påhængskøretøjer og autolakerere.

”Jeg har handlet DAF flere gange med Carsten, da jeg var hos Niels Pagh Transport A/S i Vejen. Bestilte biler blev altid leveret præcist som aftalt – til tiden og til prisen. Det kræver vi også her hos K. Hansen Transport, og leveringen af de to nye DAF lastbiler er da også gået efter en snor,” siger Preben Jørgensen, der nu er ansvarlig for indkøb af materiel hos K. Hansen Transport.

Skræddersyede lastbiler

”Vi havde brug for et par store kranbiler til transport og løft af bl.a. byggematerialer og industrigods, og vi var ude i så god tid, at vi kunne få skræddersyet bilerne præcis efter vores og chaufførernes ønsker. Efter en tæt dialog med Carsten Lykke indgik vi en aftale om specifikationer, leveringstid og pris på både chassiser, opbygning og kraner, og den er fulgt til punkt og prikke” siger han.

Preben Jørgensen har aldrig helt fundet ud af, hvordan Carsten Lykke får kabalen mellem de mange underleverandører til at gå op

”Men det lykkes for ham hver gang,” siger han.

Chauffører medbestemmende

De to biler er begge DAF XF 460’ere opbygget som hhv. 6×2-trækker med 34 t/m Palfinger-kran og fly-jib og 8×2/4-forvogn med 42 t/m Palfinger-kran. Begge kraner er rå-monteret af Palfinger-forhandleren KLC (Kolding Lastvognscenter), mens PM Lastvogns Service i Hedensted har opbygget trækkeren. Hedensted Ladfabrik har produceret det 6,2 meter faste alu-lad på forvognen og det 7,4 meter faste alu-lad til det 3-akslede, galvaniserede påhængsvognschassis fra HFR i Rødekro.

”Når der er tale om specialbiler som de to nye kranbiler, får chaufførerne i vid udstrækning mulighed for at påvirke opbygningen. De skal jo arbejde med grejet til hverdag, og så gælder det om at give dem et arbejdsredskab, de er glade for – og her efter godt en måned skal jeg hilse og sige, at det er de,” siger Preben Jørgensen.

DAF er i dag i mindretal

K. Hansen Transport råder i dag over 50 trækkende enheder. Langt hovedparten er af svensk og tysk fabrikat, så de nye DAF’er er indtil videre i mindretal. K. Hansen Transport indhenter altid tilbud fra flere mærker. Man ser både på de tekniske muligheder og på de samlede driftsomkostninger inklusive en otte-årig reparationsaftale, så der ikke dukker ubehagelige økonomiske overraskelser op senere.

Denne gang kom Lastbilmægleren ud med det bedste tilbud på både den tekniske udformning og den samlede driftsøkonomi på en reparationsaftale med PM Lastvogns Service i Hedensted.
”Når både chaufførerne er glade og økonomichefen er glad, så er jeg også glad,” siger Preben Jørgensen.

Fakta om de nye DAF kranbiler:
Drivline: 13-liters MX13-motor på 460 hk, 12-trins ZF AS Tronic-gearkasser samt DAF SR1344-bagaksler med differentiale-spærre.
Førerhus: DAF Super Space Cab med bl.a. info-display, Super Comfort førersæde med Alcantara, stort oliefyr, GPS-styret Predictive Cruise Control, ACC afstandsradar og LED-forlygter.
Opbygning, trækker: 34 t/m Palfinger PK34002-kran med fly-jib og rotator, luftforskydelig Jost-skammel, fuld aludørk, udtræksskuffer og høj galge.
Opbygning, forvogn: 42 t/m Palfinger PK42002-kran med fly-jib med rotator, 6,2 meter fast alu-lad med tre-delte sider, 10-tons surringskroge, værktøjskasser samt udtræksskuffer og VBG træktøj.
Opbygning, påhængsvogn: HFR-chassis med 7,4 meter alu-lad med 4-delte sider, tre 9-tons BPW-aksler med skivebremser, løftbar midteraksel og forskydelig trækstang.
Leveret af ”Lastbilmægleren” ved Carsten Lykke i Hedensted i samarbejde med bl.a. Kolding Lastvognscenter, Hedensted Ladfabrik, PM Lastvogns Service i Hedensted samt HFR i Rødekro.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk