Varebiler op til 3,5 tons kører ofte at for stærkt, og meget ofte er de overlæssede samtidig med, at chaufførerne kører i døgndrift – ikke mindst i juletiden.
3,5 tons biler er nemlig ikke omfattet af køre-hviletidsreglerne – og bilerne skal heller ikke køre med fartskriver.
Både DTL, Dansk Transport og Logistik, og fagforbundet 3F kæmper for at få de små varebiler omfattet af Godskørselsloven. Så vil meget ulovlig kørsel kunne kommes til livs.
I dårlig stand
Køre-hviletidsreglerne betyder bl.a., at der skal holdes pause efter 4,5 times arbejde, og at chaufførerne højest må køre ni timer om dagen. Reglerne gælder ikke de små 3,5 tons biler.
Der kører mange distributionsbiler rundt med overlæs og stressede chauffører bag rattet, der har svært at at nå arbejdet. Mange af bilerne er samtidig i en dårlig stand.
3F raser over pakkegigant
Netop nu raser 3F over en af de store pakketransport-firmaer, GLS, som ifølge 3F får chaufførerne til at overlæsse bilerne for at overholde kontrakterne.
Chauffører må knokle op til 16 timer i døgnet for pakkefirmaet GLS. Chaufførerne arbejder som underleverandører til GLS og får ingen pension, feriepenge eller sygedagpenge. Betalingen svarer til en timeløn på ned til 60 kroner.
For mange pakker med
“Reelt er vi ansat af GLS”, lyder det fra en række tidligere GLS-chauffører, der står frem i Fagbladet 3F.
Fagbladet 3F har talt med 10 tidligere og nuværende GLS-chauffører, der alle fortæller, at de dagligt brød færdselsloven.
– I kontrakten står der, at vi er forpligtede til at bringe alle pakkerne ud på vores ruter til bestemte tidspunkter. Vi var nødt til at tage alt for mange pakker med i bilen for ikke at få bøder af GLS, siger Abdifatah Hassan.
Ingen vægt på lageret
Christopher Svarter er tidligere chauffør og stor-vognmand for GLS.
– Alle vidste, at der var alt for mange pakker i bilen, men ingen sagde noget, heller ikke GLS-cheferne. Du bliver fyret, hvis du vil overholde loven, Jeg har adskillige gange haft pakker på over 20 kilo, som ifølge labelen vejede 100 gram. Så det er faktisk helt umuligt at vide bare nogenlunde, hvor meget man havde læsset på bilen. Der var ingen vægt på GLS-lageret, chaufførerne kunne tjekke vægten på, og vægten på pakkerne var langt fra altid korrekt , siger Christopher Svarter til 3F-bladet.
De små lastbiler med lift bag på er slet ikke bygget til at have så meget vægt i lastrummet, og det giver problemer for chaufførerne.
Ulykkesramte varebiler
– Varevogne med overlæs skaber ofte meget voldsomme trafikulykker. Når en varevogn er overlæsset, er den sværere at styre, og bilen risikerer i højere grad at vælte. I 2011 blev der registreret 1.042 trafikulykker med varevogne. 30 personer døde og 181 kom alvorligt til skade i trafikulykker, hvor varevogne var indblandet. Det svarer til, at en varevogn er involveret i hver ottende dødsulykke i trafikken, siger Sven Krarup, formand for Havarikommissionen for Vejtrafikulykker.
Føreren af en varebil har næsten tre gange så stor risiko for at blive dræbt eller alvorligt skadet sammenlignet med føreren af en personbil eller en stor lastbil. Det vurderer Rådet for Sikker Trafik.
GLS har ikke ønsket ikke at kommentere sagen for Fagbladet 3F.