Af Finn Bruun

Mens situationen må siges at være relativt under kontrol i Østafrika på grund af den mangesidede indsats, kræver pirateri-situationen ud for Vestafrika øget fokus, mener Danmarks Rederiforening og den europæiske rederiforening ECSA.

Den europæiske rederiforening, ECSA’s, piratkomité i Bruxelles haft derfor haft situationen i Guinea-bugten øverst dagsordenen på et møde forleden med deltagelse af repræsentanter for Europa-Kommissionen og EU’s udenrigstjeneste.

Enorme omkostninger
Formanden for piratkomitéen, vicedirektør i Danmarks Rederiforening Jan Fritz Hansen, ser med stor alvor på situationen, som han mener, kræver større international opmærksomhed.

 “Rederierne og deres ansatte frygter i stigende grad at blive angrebet af svært bevæbnede og voldelige pirater på vej ind eller ud af vestafrikanske havne. Antallet af angreb har et uacceptabelt niveau, og branchens omkostninger er stigende, blandt andet til forsikringer, der udgør den klart største udgift. Vi mener, at det er nødvendigt at aktivere det internationale samfund for at få kontrol over situationen, siger Jan Fritz Hansen.

Vestafrika hårdest ramt
Sidste år ramte pirateri ud for Vestafrika 966 søfarende, hvilket er et højere antal end ud for Østafrika, hvor antallet i forhold til 2011 var faldet med 78 procent til 851.

Angrebene i Guinea-bugten har en anden karakter end i Somalia. Mens målet for pirater ud for Østafrika som regel er at angribe forbipasserende handelsskibe og tage søfolk som gidsler, er der ud for Vestafrika som regel tale om væbnede røverier af varer og ejendele på skibe, der er på vej i havn.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk