Frederiksberg Kommune skriver formentlig Danmarks-historie, når de i næste uge indsætter landets første full-size elektriske skraldebil – som modsat dieseldrevne af slagsen ikke forurener lokalet og heller ikke støjer af betydning.

El-skraldebilen er et let i kommunens generelle bestræbelser på at skabe en grøn og bæredygtig kommune og belaste miljø og klima mindst muligt.

”Det er halvandet år siden, at kommunen rettede henvendelse om en el-skraldebil – hvor vi så tog kontakt til Dennis Eagle, siger Brian Olesen, der er direktør hos Phoenix Danmark A/S, der importerer de engelske skraldebiler

Led i stor indsats
I dag præsenterede borgmester på Frederiksberg, Jørgen Glenthøj (Kons.) så den nye el-skraldebil, der har været en del forsinket – men den har været værd at vente på, siger han.

”Eldrevne skraldebiler gør det naturvis ikke alene – de er et led i en større indsats. Men princippet med ”mange bække små” gælder i udpræget grad, når vi gerne vil beskytte klimaet. Man kan jo sige, at skraldebilen indgår i en cyklus – nemlig indsamlet affald til forbrænding, som efterfølgende bliver til el, der igen oplader bilen. Så den er bestemt værd at fejre, siger Jørgen Glenthøj.

Pris 4 mio. kr.
Kommunen har måttet betale cirka fire mio. kroner for den avancerede skraldebil, hvor Energistyrelsen støtter med 400.000 kroner.

En normal dieseldrevet skraldebil koster cirka halvanden mio. kroner – men længere driftstid og forventede lavere driftsudgifter opvejer i en vis grad merprisen.

For kommunen er det dog det grønne islæt, der spiller ind. I forvejen har man Gartner- og Vejservice fire britiske 5,5 tons Modec  lastbiler – og 20 mindre el-drevne Goupil mini-varevogne.

Flere el-skraldebiler på vej
”Man kan sige, at bilerne ikke forurener på stedet, men det er lettere at sætte ind med filtre og lignende på elværkerne – og dermed nedsætte forureningen mere end ved det i trafikken. Så det er bestemt ikke udelukket, at vi skal have flere el-skraldebiler. Den første bil er et pilotprojekt – vi skal i første omgang teste bilens driftssikkerhed i et nordisk klima, men erfaringerne fra Paris er gode, siger Nils-Ole Heggland, formand for Drifts- og Forsyningsudvalget ved Frederiksberg Kommune.

Bilparken består desuden af 14 diesel-renovationsbiler af mærket Dennis Eagle fra England. Det er samme firma, som har leveret chassis og skralde komprimator til den nye elbil – mens drivlinen er fra det franske firma PVI, Power Vehicle Innovations.

Erfaringer fra udlandet
PVI har leveret lignende el-skraldebiler til b.la. Paris, Madrid og Amsterdam – her har Frederiksberg Kommune samlet værdifuld viden – og har haft medarbejdere nede på studietur.

”I efteråret følger i øvrigt to britiske Smits el-lastbiler, opbygget på et koreansk Daewoo førerhus – der dog samles hos Avia i Tjekkiet. Prisen er her det dobbelte af normale lastbiler, nemlig 1,3 mio. kr. De har faktisk været på vej i to år, siger Brian Olesen.

De afløser to ældre Volvo FL 6 lastbiler, som man overtog fra Renovationsselskabet R98, som hentede skrald på Frederiksberg inden det lukkede for cirka tre år siden.

Batterier stjæler nyttelast
”Batterierne i den nye el-skraldebil stjæler en del af nyttelasten. Hvor en diesel-renovationsbil kan have 12 tons affald med ad gangen, klarer den ny elbil kun ni tons. Men den kan køre tre ture hos forbrugerne med aflevering af affaldet på Amager Ressourcecenter (Amager Forbrænding), før den skal lades op. Er den helt tom tager det ni timer, siger Ole Philip, daglig leder af Gartner- og Vejservice samt Frederiksberg Renovation.

”Dennis Eagle har 34 års erfaring med skraldebiler – som i dag udgør 97 pct. af selskabets produktion. Man kan selv som kunde vælge drivline – Frederiksberg har valgt Volvo dieselmotorer i deres 14 diesel-biler, siger Andy Graves, produkt-marketing manager for Dennis Eagle.

Ser også på hybridløsninger
De 14 Dennis Eagle har præsteret upåklageligt på Frederiksberg – men de næste, der bestilles bliver med nye 7,7 liters Euro 6 motorer, som bygges i Lyon i Frankrig af Volvo Powertrain. Der ses også på hybrid-løsninger – hvor man kan få en Volvo-Renault udgave med teknisk løsning fra Nissan UD lastbiler i Japan.

”For at blive i det grønne hjørne, så arbejder vi i Frederiksberg Kommune på at få strøm og varme fra solceller på kommunens bygninger – bl.a. Frederiksberg Forsyning, siger cand.merc. Nils-Ole Heggland – i øvrigt journalist ved Berlingske. Han genopstiller ikke til byrådet efter næste valg – efter 16 år.

Fakta PVI el-skraldebil:
Totalvægt/nyttelast: 26/9 tons
Batterikapacitet: 255 kWh/600 Volt.
Ladetid: 20-100 pct: 6 timer
Ladetid: 0-fuld: 9 timer.
Aktionsradius max: 225 km.
Aktionsradius renovation: 120 km.
Forbrug kapacitet før ladn: 80 pct./204 kWh.
Forbrug kørsel alm. Vej: 204 kWh/225 km-0,9 kWh/km.
Forbrug renovationskørsel: 204 kWh/120 km-1,7 kWh/km
Reduktion af CO2-udslip ca. 1.000 tons pr. år.
Ingen støj.
Ingen tomgangskørsel
Ingen partikel fra diesel.
Ingen omdrejningsstigning ved komprimering.
Passer til Frederiksbergs størrelse.
Lavere driftsudgifter (udenlandske erfaringer).

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk