For første gang ruller Volvos brintlastbiler nu rundt på offentlig vej – og ikke hvilken som helst offentlig vej.

For at gøre testen ekstra udfordrende, sker testen nemlig på veje nord for polarcirklen i det nordlige Sverige, hvor det stadig er koldt.

Lastbilerne er en vigtig del af fabrikkens fremtidige lastbilsprogram. De udleder således ikke nogen form for CO2 – og det er kun vanddamp, der kommer ud af udstødningen.

Forsker sammen med Daimler

Volvo Trucks forsker i brint-lastbiler sammen med sin største konkurrent på verdensplan – Daimler – og viste allerede i fjor de første prototyper.

Samarbejdet med Daimler er opstået for at udvikle og producere brændselscelle-systemer, der er skræddersyet til tunge køretøjer.

Konkurrencen mellem de to lastbil-giganter vil fortsætte – også når brintlastbilerne er klar.

Producerer egen elektricitet

Lastbilerne bruger brint til at producere deres egen elektricitet ombord, og bilerne kan køre lange afstande, som gør dem velegnede til længere transportopgaver – modsat tunge, batterielektriske lastbiler, som primært er udviklet til kortere transportopgaver som anlægsarbejder og regional transport.

Volvo Trucks tilbyder p.t. branchens bredeste produktsortiment af batteridrevne elektriske lastbiler med seks serieproducerede modeller, der dækker en meget bred vifte af transporter i- og mellem byer. Desuden tilbydes vedvarende brændstoffer så som biogas.

Til salg før 2030

“De barske forhold på offentlige veje i Nordsverige med is, vind og masser af sne er et ideelt testmiljø for brint-lastbiler. Jeg er glad for at kunne sige, at testene går godt og bekræfter tests, vi har udført på forhånd – både digitalt og på vores lukkede testbane tæt på Göteborg,” siger Helena Alsiö, VP Powertrain Product Management hos Volvo Trucks.

Brint-lastbilerne vil være tilgængelige i anden halvdel af dette årti. Test med vognmænd starter et par år før den kommercielle lancering.

Transport uden CO2

“Vi er nødt til at handle nu for at stoppe den globale opvarmning. Uanset transportopgaverne, eller hvor i verden vores kunder opererer, er ventetid ikke en mulighed. Om få år vil vores kunder helt kunne eliminere CO2-udstødningen fra deres lastvogne, siger Roger Alm, administrerende direktør for Volvo Trucks.

Volvos brintdrevne brændselscellelastvogne vil bruge to brændselsceller med en kapacitet til at generere 300 kW elektricitet. Grøn brint er en endeløs ressource, der produceres ved hjælp af vedvarende energikilder som vind, vand og sol.