Der bliver et væld af nye elektriske varebiler de næste par år – og nyest i rækken kommer fra kinesiske SAIC, der på transportmessen i Birmingham for nylig viste deres helt nye eDeliver7 kassevogn.

Ifølge adm. Direktør Steffen Vilstrup fra importøren af Maxus, RSA Danmark, er bilen klar til salg herhjemme sidst på året.

Maxus eDeliver5

eDelivery7 lanceres dog først i Storbritannien – inden resten af Europa følger med.

Modellen følges – ifølge adm. Direktør Mark Barrett fra Harris Maxus i Irland, som står for det irske og britiske marked for Maxus – op med en eDelivery5 inden for 18 måneder.

Den kommer til at være konkurrent til en bil som Volkswagens ID.Buzz Cargo.

To længder og to højder

eDelivery7 er nyeste elektriske bil i 3,5 tons klassen – og direkte konkurrent til biler som Peugeot eExpert og søstermodellen Toyota Proace Electric. Priser meldes ud til sommer.

Den nye Maxus kommer både i to længde- og to højder – og fås med to batteripakker på 77 og 88 kWh.

Elmotoren har en maksimal effekt på 150 kW (204 hk) og 330 Nm. Hastigheden på bilen er begrænset til 120 km/t.

Helt ny platform

Mens den store eDeliver 9 har designlighed med Ford Transit 2 tons, kommer eDeliver 7 med sit helt eget udseende.

Den vil også være baseret på en helt ny platform.

I den mindste version, L1H1, måler eDeliver 7 præcis 4.998 millimeter i længden, 2.030 millimeter i bredden og 1990 millimeter i højden.

Mål på eDeliver7

Varerummet er fra 5, 9 kubikmeter. L2H1-versionen er 5.364 millimeter lang med et lastvolumen på 6, 7 kubikmeter.

L2H2-versionen er 2.390 millimeter høj, og lastvolumenet vokser til 8, 7 kubikmeter. Der er en akselafstand fra 3.000- til 3.366 mm.

Den høje udgave er 400 mm højere end den lave udgave – og fås kun med det største 88 kWh batteri.

Op til 1,5 tons trailervægt

Nyttelastgrænsen for eDeliver 7 er 1.200 kg for indstigningsmodellen modellen L1H1, for L2H2-versionen er den 1.025 kg. – med den større 88 kWh batteripakke.

Trailervægten er imponerende 1.500 kg. med bremser.

Kørsel med trailer vil dog altid gå ud over rækkevidden – ligesom stor nyttelast. Det er samme filosofi som diesel-varebiler, hvor det ikke bemærkes i samme grad på grund af meget større rækkevidde.

Op til 361 km rækkevidde

Ifølge WLTP-standarden er gennemsnits-rækkevidden i eDeliver7 på 315 kilometer – og maksimalt 361 km i bykørsel.

eDeliver 7 kan oplades fra 5 til 100 procent på otte timer med sin 11 kW AC (AC) indbyggede oplader med det mindste batteri.

Bilen kan trække op til 90 kW energi fra jævnstrømsenheder (DC). Det skal derefter tage omkring 43 minutter fra 20 til 80 procent opladningsniveau. Opladningseffekten for det større batteri er endnu ikke kendt.

204 hk elmotor

Batteriet sender strøm til en enkelt elektrisk motor monteret på forakslen. Den producerer 204 hk og et drejningsmoment på 330 Nm, hvilket Maxus siger er nok til en 0-100 km/t på 11 sekunder.

Motorens størrelse kendes fra mange elbil-producenter – det er formentlig en Bosch-kopi.

ACC ikke nævnt

Hver version af eDeliver 7 har som standard en stor 12,3 tommer central skærm. Apple Car Play og Android Auto er dog ekstraudstyr.

Maxus giver eDeliver 7 en masse sikkerhedsudstyr, herunder nødbremse, blindvinkel alarm, p-sensorer, bird view kamera og træthedsovervågning. Adaptiv fartpilot (ACC) nævnes ikke af de britiske medier.

Maxus-chef: Brint er bagud

Ifølge Barrett forsker man dog i brint og har også udviklet prototyper. Men Maxus-chefen mener mere, at brint til er til lastbiler og busser.

Han sagde i Birmingham, at udrulningen af brint kun er nået så langt, som el var for 10 år siden – og det er samme tidshorisont, før brint-infrastrukturen er klar.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk