I bilbranchen er det regeringens tøven med at indføre vækstpakken, så borgere kan til tilskud til forbedringer på bl.a. huse, der fik varebilsalget til at styrtdykke i maj måned.

Der bliver sået tvivl om politikernes hensigt med at få gang i forbedringer – og vækstpakken vil netop få håndværksmestre til at investere i udstyr – bl.a. varebiler, så opgaverne kan udføres.

I april var der optimisme i erhvervslivet . og varebilssalget steg i april. Men i maj er markedet faldet med 23,4 pct. i forhold til samme måned i 2012. Kun 1.967 varebiler kom på plader.

Fremgangen stoppet
Dermed blev fremgangen fra april mere end annulleret og det samlede marked i årets fem første måneder ligger nu 4,8 procent under samme periode sidste år.

”Varebilssalget har ændret sig meget fra måned til måned gennem det sidste halve år, og derfor ser vi disse meget kraftige udsving. Samlet set forventer vi dog fortsat et stabilt marked, der i 2013 ender omkring samme niveau som vi så i 2012”, siger Bent Mikkelsen.

Også fald i lastbilsalg
Indregistreringen af nye lastbiler faldt i maj med 20,9 procent. Der blev indregistreret 315 nye lastbiler – et fald fra 398 biler i maj 2012.

“Den positive udvikling fra april var desværre en enlig svale og ikke første tegn på en stabilisering Vi ser et marked, som fortsat er presset af udflagning, ændrede transportopgaver og en afventende holdning til nye investeringer. Vi forventer dog, at et opsparet investeringsbehov vil resulterer i en fremtidig vækst, men vi skal formentlig ind i 2014 inden vi ser en grundlæggende bedring”, siger Bent Mikkelsen.

Personbiler marginalt tilbage
Personbilsalget kunne heller ikke fortsætte fremgangen i maj. Selvom der fortsat var tale om et højt maj-salg, så dykkede salget med 0,5 procent i forhold til samme måned sidste år. I alt 16.630 nye personbiler rullede ud på vejene i maj – og det var 82 færre end i maj 2012.

“Tilbagegang er naturligvis aldrig positivt, men ændringen i salget i forhold til maj sidste år er så marginalt, at der reelt er tale om en flad udvikling i markedet. Samtidig er salget i årets første fem måneder fortsat 6,9 procent højere end samme periode sidste år, hvilket er imponerende i lyset af rekorden i 2012”, siger Bent Mikkelsen, adm. direktør hos De Danske Bilimportører.

Tror fortsat på gode tider
På trods af tilbagegangen i maj frygter Bilimportørerne derfor umiddelbart heller ikke, at de gode tider for bilsalget er forbi.

”Vi ligger fortsat på niveau med de flotte tal fra både 2011 og 2012 med langt over 16.000 solgte personbiler i maj. Det er et meget flot salg historisk set. Samtidig oplever vi fortsat, at der er en grundlæggende god efterspørgsel i markedet. Blot i forhold til for få år siden er det i dag attraktivt for langt flere danskere, at købe en ny bil frem for en brugt og derfor forventer vi også en stabil markedsudvikling i de kommende måneder”, siger Bent Mikkelsen.


Fakta top 10 i maj (markedsandel i pct.):

Ford Transit: 181 (11,6).
VW Transporter: 119 (7,6).
Opel Vivaro: 93 (6,0).
Mercedes-Bez Sprinter: 92 (5,9).
VW Caddy: 82 (5,3).
Renault Trafic: 78 (5,3).
Fiat Ducato: 78 (5,3).
Iveco Daily: 69 (4,4).
Mercedes-Benz Vito: 57 (3,7).
Toyota Sportsvan: 53 (3,4).

Top 10 januar/maj:

Ford Transit: 887 (11,7).
VW Transporter: 652 (8,6).
Mercedes-Benz Sprinter: 401 (5,3).
VW Caddy: 367 (4,8).
Opel Vivaro: 360 (4,7).
Renault Trafic: 359 (4,7).
Iveco Daily: 309 (4,1).
Fiat Ducato: 308 (4,1).
Mercedes-Benz Vito: 254 (3,3).
Citroën Jumper: 216 (2,8).

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk