MAN har netop vundet den internationale ”Truck Innovation Award 2025” for deres brintlastbil med forbrændingsmotor – hTGX med såkaldt H2 ICE teknik.
Prisen er blevet uddelt på IAA transportmessen i Hannover – og bag prisen står Truck of the Year juryen.
Juryforman Gianenrico Griffini overrakte prisen forud for messens åbning i går til Dr. Frederik Zohm, bestyrelsesmedlem for forskning og udvikling hos MAN Truck & Bus.
Nok den første
MAN er formentlig den første lastbilsproducenter, der etablerer en lille serie med brint-forbrænding.
Tidligere har koreanske Hyundai testet brintlastbiler – ligesom hollandske VDL har produceret brintlastbiler på basis af DAF CF – sidstnævnte med teknik fra Toyota Mirai.
Men det har ikke været på basis af forbrændingsmotorer.
Alternativ til ellastbiler
MAN er naturligvis meget glade for at modtage IToY-juryens pris.
”Med brintforbrændingslastbilen MAN hTGX tilbyder vi en nyttig tilføjelse til vores batterielektriske køretøjer,” siger Dr. Frederik Zohm.
Med den nye teknologi afrunder MAN deres nul-emissions-produktportefølje til særlige markeder og tunge udgaver/opbygninger.
Får prisen for tredje gang
”Ved at blive klassificeret som et “nul-emissionskøretøj” yder hTGX et vigtigt bidrag til dekarboniseringen af vejgodstransporten”, forklarer Dr. Frederik Zohm.
Det er tredje gang, at MAN Truck & Bus vinder Truck Innovation Award. Så sent som i 2024 modtog producenten af erhvervskøretøjer prisen for sine forsknings- og udviklingsprojekter inden for autonom kørsel til ANITA- og ATLAS-L4-projekterne.
I 2019 vandt det automatiserede byggepladsbeskyttelseskøretøj AFAS den eftertragtede branchepris i branchens første år.
VOTY har prøvet brintlastbilen
VOTY.dk har selv prøvet den prisvindende hTGX på en test i Saalfelden i Østrig denne sommer – og det var en lastbil, som stort set kører som MAN’s elektriske TGX modeller.
MAN anvender en sekscylindret rækkemotor med brintteknik: MAN 16,8 liter H4576. R
ækkevidden er hele 600 km – og bilen er opbygget med en 56 kilo tung brinttrykstank med en kapacitet på 700 bar.
Udvalgte lande
Den første lille serie, der oprindeligt er planlagt til omkring 200 enheder, skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede næste år.
MAN hTGX er beregnet til specielle anvendelser, f.eks. til transport af tungt gods – f.eks. inden for byggeri, tanktransport eller tømmertransport.
MAN hTGX kan også være et alternativ til batterielektriske lastbiler til brug i områder uden tilstrækkelig opladningsinfrastruktur eller til markeder, hvor der allerede er tilstrækkelig brint til rådighed.
Baseret på kendt dieselmotor
MAN hTGX fås i 6×2- og 6×4-aksler, hvilket muliggør en høj nyttelast og en maksimal rækkevidde på op til de nævnte 600 kilometer.
Forbrændingsmotoren H45 er baseret på den kendte D38-dieselmotor og vil blive produceret på motor- og batterifabrikken i Nürnberg.