Peugeot 2008 og Citroën C3 står på den kommende biludstilling i Genève med et sjældent drivmiddel: trykluft.

Navnet er Hybrid Air og er udviklet af Bosch og PSA i samarbejde.

Bilerne er udstyret med trykluft aggregater, som sammen med fuld- hybridteknik får bilen til at køre miljørigtigt med en CO2 udledning på 69 gram CO2 pr. km. 45 pct. mindre brændstofforbrug i bytrafik kan man opnå.

Kører 33 km/l
Takket været denne teknologi kører bilerne op mod 33 km/l i gennemsnit  – uden batterier, som ellers bruges til hybridbiler.

Tilmed er Hybrid Air billigere – så ud over til mindre biler, forvente man i PSA også, at teknikken kan finde vej til mindre varebiler.

Men allerede i 1955 brugtes trykluft og hydraulik til gearkasse, bremser, affjedring og styretøj i DS modellen – og i 1958 viste Citroën 2 CV, der også kørte på trykluft – der gav øget effekt til benzinmotoren.

Ellehammers trykluftbåde i Tivoli
Tager vi de danske briller på, så udviklede den kendte Jacob Ellehammer i 1935 Tivolis første både – drevet på trykluft.

Bådene blev testet hjemme  opfinderens baghave i Gentofte, hvor han havde gravet en kanal til formålet. Båden kan ses på Danmarks Tekniske Museum i Helsingør.

Anno 2013 er PSA’s Hybrid Air baseret på komponenter og teknologier, som er udviklet: benzinmotor, et system til lagring af trykluft – og kraftoverførsel via to hydraulikenheder og planetgear. PSA har udtaget 80 patenter på systemet.

Kører på trykluft i byerne
Bilerne kører på ren trykluft i byerne – Zero Emission – og på benzin på langturene – og kan kombineres på andre strækninger, hvor man kommer over 70 km/, der er maksimal fart med trykluft – samt vedkraftige  accelerationer, hvor motoren får tilført ekstra energi.

Faktisk får Hybrid Air bilen derved kræfter som en større bil. Maksimal effekt er 90 kW.

I forbindelse med opbremsning og deceleration genopbygges lageret af trykluft i tryktanken, der ligger i kardantunnelen.

Fuld funktion i frostvejr
Systemet påvirkes ikke af f.eks. koldt klima som det er tilfældet med elmotorer.

Hybrid Air består primært af mekaniske komponenter, som gør vedligeholdelse ukompliceret. Trykluften sikrer også forbedret moment.

Hybrid Air bilerne har tillige et nyudviklet Michelin dæk i størrelsen 165/50 R 18, som nedbringer forbruget af benzin og 0,2 liter pr. 100 km. Det smalle dæk har stor diameter og lille bredde, som giver mindre rullemodstand, mindre vægt og mindre dækstøj.

Grønt miljø på mange felter
Endelig fylder det ikke ekstra, så pladsen i kabinen og i varerum/bagagerum gøres ikke mindre.

Med Hybrid Air kan PSA bredt sig på mange miljø-felter.

Der er elbiler som Ion/C-Zero og Partner/Berlingo, og der er dieselhybrid kaldet Hybrid4 på bl.a. 3008 og DS5.

Endelig er der e-HDI – f.eks. til Partner/Berlingo og 208/C3. Udledningen af CO2 er nede å 87 g/km.

De 3-cylindrede motorer har både mere effekt og lavere forbrug end tidligere benzinmotorer i samme størrelse.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk