Indenfor et par måneder ventes Fords nye generation Ranger pick-up at lande hos danske Ford forhandlere.
Lige nu er der europæisk opstart ved et stort test-arrangement i Spanien – men bilen er designet af Fords Ranger-team i Australien i samarbejde med specialister fra Ford of Europe samt fra fabrikken i Silverton i Sydafrika.
Og herhjemme skal vi understrege er Raptor først og fremmest en arbejdshest for håndværkere og entreprenører – og ikke et fritidskøretøj som i andre lande i verden.
Baja 1000 rally
For at bevise sit værd som terrænbil og fritidskøretøj på én gang får Ranger Raptor allerede i disse dage debut i det hårde Baja 1000 ørkenrally i den mexikanske del af Californien – ét af de hårdeste rallies af sin art i verden. Baja 1000 løbet afholdes frem til den 20. november.
Baja California ligger på den Californiske Halvø og er en stat i det vestlige Mexico på nordenden af halvøen.
I løbet vil den kæmpe side om side med konkurrenter fra andre mærker – for den skal bevise, hvor hardcore den er.
Vanskelige ørken etaper
Ford Performance, australske Kelly Racing og amerikanske Lovell Racing står bag den særlige variant, der er udviklet specifikt til løbet.
”Med deltagelsen i dette løb presser vi Ranger Raptor ud i nye ekstremer. Baja 1000 er et ekstremt krævende løb,” siger Brian Novak, Off-Road Motorsports Supervisor, Ford Performance.
Konkurrenterne, der kommer fra hele verden, er alle ivrige for at vise deres kunnen i de vanskelige ørken-etaper med voldsomme stigninger og stejle fald i terrænet.
F-150 og Bronco
Ford har med stor succes tidligere deltaget i løbet med de amerikanske off road biler fra Ford – nemlig F-150 Raptor og Bronco. I 2017 sikrede Ford F-150 Raptor sig for en tredjeplads.
Ford Performance står bag den nye Ranger Raptor og den særlige variant der opstiller denne gang.
Den hårdføre pickup er klar på udfordringen og er netop blevet bygget efter reglerne i den såkaldte “SCORE stock class,” der er gældende i Baja 1000-løbet og andre lignende løb.
Ford er også grøn
Nu er rally nok ikke den mest grønne sportsgren i disse miljøtider – men Ford har dog valgt at køre løbet på biobrændstof (fra Shell), som med en blanding af ethanol og bionaphtha har et lavt kulstofindhold sammenlignet med konventionelle brændstoffer.
Ford har dog også et konkret mål om, at Fords fabrikker, distribution og leverandører skal være CO2-neutrale i 2035.
Og så lancerer Ford ni nye elektriske biler inden udgangen af 2024. Fords mål om elektrificering er en del af Fords globale plan om at reducere CO2-udledningen markant.