Den danske logistik-koncern DFDS har netop meldt ud, at man nu indsætter sin første tunge, elektriske Volvo-lastbil i sin flåde.

I første omgang sker det ikke i DFDS’ hjemland Danmark endsige i Norden – men i ét af Europas største logistikknudepunkter – Delta-regionen i Holland/Belgien, hvor flere store havne er beliggende.

I 2021 indledte DFDS og Volvo Trucks et fælles projekt for bæredygtig vejtransport – og det er efter en indledende prøveperiode i Göteborg, Sverige, at den nye Volvo FH Electric Truck blev leveret til DFDS ved et indvielses-arrangement i Gent i går.

125 E-trucks bestilt

DFDS har for længst meldt ud, at man vil satse på ellastbiler – og har bestilt foreløbig 125 elektriske Volvo lastbiler til indsættelse i hele rederiets arbejdsområder gennem 2023. Det gælder også i Norden.

DFDS påpeger, at investeringer og partnerskaber er nødvendige for at etablere grønne
transportkorridorer – ikke kun i Delta-regionen, men i hele Europa.

”For at grønne korridorer skal blive en realitet, har vi brug for innovative partnerskaber og stærke forpligtelser fra industrien såvel som regeringer til at investere i nøgleinfrastruktur såsom elektriske ladestationer og brinttankstationer, “siger Niklas Andersson, EVP Logistics i DFDS.

Satser på E-transport

DFDS har en forpligtelse til at blive en ”netto nul-CO2-udleder” inden 2050. Målene vil blive nået gennem betydelige investeringer i grønne løsninger – herunder en forpligtelse til at have 25 pct. af sin flåde af lastbiler som batterielektriske inden 2030.

DFDS øger også i forbindelse med sol- og vindenergiproduktionen på deres egne steder for at levere energi, der er nødvendig til opladning af e-lastbiler.

Holdbar løsning også i dag

“Behovet for at fremskynde overgangen til fossilfri transport bliver stadig tydeligere. Derfor er jeg meget stolt af det partnerskab, vi har med DFDS, og dette vigtige skridt, der nu er taget. Sammen viser vi verden, at elektrificeret tung lastbiltransport er en holdbar løsning allerede i dag,” siger Roger Alm, administrerende direktør for Volvo Trucks.

Det flamsk-hollandske ”Delta-region” er et knudepunkt for bæredygtige løsninger, og DFDS er meget aktiv i den flamsk-hollandske Delta-region – med multimodale logistik-opgaver ud af terminalen i Gent med seks skibe om ugen mellem Gent og Göteborg, der flytter 30.000 banemeter gods væk fra landevejen.

Stor aktivitet

Derudover håndterer DFDS 20 tog mellem Sverige, Frankrig, Italien, Østrig og Belgien – samt seks containerpramme mellem Gent, Rotterdam og Antwerpen om ugen.

Det flamsk-hollandske delta er et centralt logistikcenter i Europa.

”I DFDS ser vi store muligheder for at overføre vores fulde vifte af logistiktilbud på tværs af færge, lastbil og lager i regionen til mere bæredygtige løsninger, “siger Niklas Andersson.

Mindske prisforskelle

Samtidig er DFDS nødt til at mindske prisforskellene mellem løsninger, der kører på grøn versus sort energi, for at gøre dekarbonisering kommercielt levedygtig.

”DFDS samarbejder med andre virksomheder og organisationer for at undersøge og udvikle nye løsninger, og vi opfordrer politikerne til at fremme standardisering af infrastruktur og investere i teknologier, der kan føre til klimaneutral transport til en konkurrencedygtig pris,” siger Niklas Andersson.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk