Renault har netop fået stor ros for en eludgave af den legendariske Renault 5 udgave, som snart kommer i en eludgave – men nostalgien stopper ikke med den.

For nu vil den franske fabrik fejre, at den endnu mere legendariske Renault 4 fylder 60 år – og vil præsentere en eludgave af den kaldet SUITE Nr. 4.

Skitser og modeller viser den klassiske ”Quatrelle” med udgangspunkt i den lave personbilsudgave.

Bedst med 4L el-varebil

Men da VOTY.dk’s udsendte forleden var sammen med Renaults øverste varebilschef Mark Sutcliffe i Paris – forud for de første testkørsler af el-varebilen Renault Kangoo E-Tech – gav han os ret i, at det mest naturlige ville være en retro-el-udgave af varebilsudgaven – til ”Last-Mile-Delivery.”

Bilen blev herhjemme flittigt brugt at det danske postvæsen op gennem 60’erne og 70’erne.

Renault 4L er en succeshistorie af de mere markante. Ikke alene er bilen blevet fremstillet i 28 forskellige lande, er solgt gennem 30 år i 100 lande. Der er også produceret i mere end otte millioner eksemplarer.

Naturligt samarbejde

Renault har brugt jubilæumsåret til at fejre Renault 4L med en langt række aktiviteter, og siden den 8. oktober har det historiske L’Atelier Renault på Champs-Elysées i Paris været hjemsted for 30 forskellige udgaver af Renault 4L.

Men, der skal mere til end bare udstillinger. Renault har haft et samarbejde med den franske designer Mathieu Lehanneur, som altid har haft fokus på innivation og design.

“Samarbejdet med Mathieu Lehanneur kom helt naturligt. Vi bad ham komme med sit bud på en showcar med udgangspunkt i Renault 4L,” siger Arnaud Belloni, Renault Brand Global Marketing Director.

Renault følelse

Det færdige produkt er ekstraordinært. Det er en bil, der virkelig omfavner alt det Renault har sat sig for med fabrikkens strategiske Renaulution plan. At skabe moderne og innovative biler, der pirrer følelserne, som Belloni udtrykker det.

SUITE Nr. 4, er en konceptbil, der repræsenterer en designers drøm og giver en Renault følelse ude og inde.

“SUITE Nr. 4 åbner døren til en ny form for mobilitet som stræber efter at give mennesker mulighed for at udleve deres drømme om oplevelser. Jeg ville smelte bil og arkitekttur-verdenen sammen og skabe et open air hotel,” siger designer Mathieu Lehanneur.

Stort vinduesparti

SUITE Nr. 4 har de samme ydre mål som den oprindelige Renault 4L, men bagenden er helt transformeret med et stort vinduesparti lavet af polycarbonate.

De trasparante solpaneler, der er placeret på taget, hjælper til med at oplade bilen, der er blevet transformeret til en 100 pct. elektrisk bil. Helt som fritidsbilen “Mehari” – som også er blevet elektrisk.

Fronten på bilen har de samme forlygter som den oprindelige 4L, mens kølergrillen er udført i poleret aluminium. Karosseriet har fået tre lag maling som får det til at ligne cement – et materiale der om noget er synonymt med moderne arkitektur.

Med gult fløjl

Indenfor i bilen – der er bygget som personbilsudgave – er der leget med farver og materialer. Blandt andet er sæderne betrukket med gul fløjl i ægte 60’er look. I stedet for bagagerummet er der i konceptbilen en mini-lounge.

I første omgang udstilles bilen hos Christies, men snart gør den de mange andre Renault 4L selskab I L’Atelier Renault.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk