I Tyskland har regeringen lige givet 6,6 mia. euro i støtte til grøn transport – så de betaler 80 pct. af forskellen på en diesel- og en eldrevet lastbil. Altså så kunden kun skal stå for 20 pct. Samtidig skal grønne lastbiler ikke betale Maut.
Men herhjemme er det så som så med støtte – selv om det er essentielt for at få gang i den grønne omstilling. Og som alle skal – for at leve op til de fremtidige miljøkrav – både de danske og EU’s krav.
Handler om provenu
Provenuet til staten for diesel er på 55 mia. kroner om året – så selv om miljøministeriet er glade for at få skiftet til grøn energi, så smækker Finansministeriet kassen i, som Gunni Mikkelsen fra De Danske Bilimportører udtrykte det på et seminar om Grøn Transport på Transport 2021.
Den optimale løsning til langtur p.t. er LNG – flydende naturgas, der har lang rækkevidde og som er i vores nabolande. Første LNG tank åbner først om nogle måneder. Antallet af CNG tanke er også begrænset – for historisk er gas udlagt som opvarmning herhjemme.
Ikke copy paste fra personbiler
Politikerne ser på el som deres store ønske – men man kan ikke ”copy paste” ideen med skift til el som til personbiler, sagde Gunni Mikkelsen.
Men en ellastbil koster typisk tre-fire gange mere end en diesellastbil – hvortil kommer ladestandere, som skal være noget kraftige end en wallbox til personbilen i parcelhuset.
Og er der ikke nogen statsstøtte, så er der kun vognmændenes kunder og ofte borgerne til at betale.
Krav til grønne køretøjer
Men hvor statsstøtte ville virke som en gulerod for vognmændene – så bliver det mere til pisk, for bl.a. kommuner og offentlige myndigheder kræver, at der anvendes grønne køretøjer.
Det ses bl.a. i detailhandelen, hvor de store spillere på markedet vil se grøn transport. Men det er svært i et land, hvor dieselbiler og diesel-brændstof er billigere end grønne biler og grønne drivmidler.
Et andet incitament
”Til personbiler er incitamentet til at skifte til el, at afgiften p.t. er fjernet – men da der ikke er afgift på lastbiler, skal der findes et andet incitament, nemlig en form for støtte for at få kunder til at vælge ellastbiler,” sagde Gunni Mikkelsen.
En personbil kører måske fire procent på et døgn – en lastbil kører ofte i døgndrift.
Indlæg fra lastbil-importører
På seminaret var der også indlæg fra andre lastbilsimportører.
Anton Freiesleben, salgsdirektør hos Scania Danmark, mente, at man i stedet for at fokusere på merudgiften til lastbil og drivmiddel skulle se på merudgiften pr. transporteret vare – og så var merudgiften ofte udregnet i ører.
En god løsning kunne være en lastbil, hvor man kunne kombinere HVO brændstof udenfor byerne med el i byen.
Bedre lade-infrastruktur
Mikael Voigt, marketing- og e-mobility manager hos Mercedes-Benz Danmark, som fortalte om rækkevidden på elkøretøjer, hvor 150 km er nok for en el-skraldebil.
Halvdelen af transportbranchen kører maksimalt 400 km om dagen, hvilket den kommende eActros kan præstere.
Men en bedre ladeinfrastruktur kunne løse logistikudfordringerne. Og i dag er der iøvrigt 60 pct. grøn strøm i stikkontakterne. Mercedes satser på el på lokal transport og brint på eksportbiler – på den lange bane.
CNG og LNG
Hos Iveco sagde salgschef Carsten Sørensen, at den grønne løsning her og nu er CNG og LNG til de lange transporter – men også til distribution.
Derfor er der nu kommet gang i salget af gaskøretøjer – ikke mindst til de danske virksomheder, som har tyske afdelinger. Men Iveco er klar med el i 2024 og med brint i 2025 – i samarbejde med amerikanske Nikola.
El og lastbiler er i dag højst til distribution, renovation og lokal anlægskørsel.
Ikke uden støtte
”Interessen for at investere i bl.a. ellastbiler er stor hos kunderne – det er noget, som de vil – men det kan ikke lade sig gøre uden støtte, som vi ser i vores nabolande,” siger Joakim Nilsson, som er chef for el-køretøjer hos Volvo Danmark.
På Transport 2021 kunne man på Unicons stand se to eksempler på miljørigtige Volvo lastbiler – en FH-diesellastbil, der kørte på HVO, og en FE-lastbil, der kørte på el.
1.000 km rækkevidde
El-lastbiler kan nå op mellem 80- og 220 km. rækkevidde i forhold til batteripakken. LNG i dag kan nå 1.000 km på en tankning – CNG måske det halve.
Volvo kan næste år præsentere ellastbiler i det tunge segment. På sigt arbejder man også med brint – og udvikler teknologier sammen med Daimler.