(ATHEN)

Renaults billigmærke skal altid være 15 pct. billigere end konkurrenterne – efter rabatpriser. Derfor lader nødbremsesystemer vente på sig.

Dacia var oprindeligt kopier af ældre Renault-modeller med en elendig finish. Men de var billige – og Renault leverede teknikken.

Det er delvis historie. Man kan ikke se galvaniserede galopskruer stikke op ad frontklappen længere – og kvaliteten er fin i dag. Men det er fortsat Renault, der leverer motorerne – og de er gennemprøvede, for de sidder i både Dacia, Nissan og Renault biler og varebiler.

Samme platform

VOTY.dk har været i Athen for at prøve den nyeste Duster, der har bevaret affjedringen og platformen fra forgængeren – men ellers er alt fornyet. Det vil bl.a. sige nyt design inde og ude – og en forbedring af bilens finish.

Vi kørte i to dage på elendige stier i 4×2 udgaver med benzin- og dieselmotorer og i et marmorbrud i 4×4-udgaven i dieseludgave.

Ujævnhederne optager bilen uproblematisk og støjniveauet er lavere end før – faktisk sænket med fire decibel, og det betyder en masse for komforten.

Finish næsten som Renault

Her spiller ekstra isolering ind – men finishen er tæt på Renaults modeller. Nu var det topmodeller med læderstue, læderrat og generelt fuld aptering – men det er der mange, der vælger – for de har jo sparet en masse penge fra begyndelsen.

Ifølge Dacia er Duster en C-segment Crossover-SUV model, men prisen er som en B-segment Crossover-SUV model.

Dacia-folkene, som mest er franskmænd og dobbeltjobbere for både Dacia og Renault, lægger ikke skjul på, at Dacia mærket er billigt, og det er derfor man ikke fokuserer på sikkerhed – hvilket man kun kan beklage.

Ingen nødbremse

Nødbremsesystem så som citybrake og ACC, hvor bilen selv bremser, hvis chaufføren er uopmærksom, fås ikke – så EuroNCAP uddeler kun tre stjerner, når fem er det bedste.

Men udviklingen går hurtigt – i seneste EuroNCAP måling resulterede en gentest af f.eks. Ford C-Max også kun i tre stjerner.

Men man kan få Blind Spot advarsel, hvis der er biler i den blinde vinkel – og så er der seks airbags.

Anderledes om fem år

Men det hænger formentlig sammen med, at nødbremse i reglen kræver en ny platform.

Dacia folkene understreger dog, at man følger lovgivningen – og når nødbremse bliver et krav måske om fem år – så vil man følge trop og hente den nødvendige teknologi hos moderselskabet i Paris. Men fortsat til en gunstig pris.

Som marketingchef hos Dacia, Francois Mariotte, sagde ved præsentationen:

”Vi skal være billigst. Vi har spurgt kunderne, hvad de ønsker – og nødbremse blev ikke nævnt. Er det vigtigst, må vi henvise til den dyrere Renault Captur – og den dag, hvor alle vil have elbiler, har Renault-Nissan alliancen de nødvendige teknologier til rådighed.”

AdBlue til september

FDM vil ikke råde kunderne til at købe en bil uden nødbremse – men alligevel sælger bilen godt.

Til september vil lovgivningen kræve AdBlue til dieselmotorerne – ikke noget problem. Der er plads til påfyldningsstudsen ved siden af dieselstudsen i den nye Duster.

Duster er introduceret første gang i 2004 og det er tredje generation, som vi har prøvet. I Danmark er cirka 15-20 procent af salget gulpladebiler – men der været en nedgang i år i forhold til 2016. Det skal den nye model råde bod på.

SUV biler har fordoblet deres salg fra én million biler i 2010 til det dobbelte i år – og det kommer Duster til gode.

Opdateret på mange punkter

Samtidig har man opdateret bilen, så man kan få ny alu-tagræling, alu-bundplader for og bag – samt LED signaturlys. Den virker bredere forskibs – og der er nye baglygter.

Der er inden døre ny s-formet instrumentering og touchscreen med mulighed for navigation. Der er også ny gearstang – centralt placeret i center-konsollen.

Sæderne er nyudviklede og giver god støtte – med skuffe under passagersædet. Og der er nu 27,2 liter aflæggeplads i kabinen. Nøglefri start var standard i testbilerne. Det gjaldt også bird-view kamera og p-advarsel.

To-vejs justerart rat

Rattet er to-vejs justerbart som noget nyt, og styretøjet har elektrisk servostyring.
Desuden er forruden rykket 10 cm frem for at få kabinen til at virke mindre trang. Også kvaliteten af materialerne er bedre. Nu fås bilen med klimaanlæg.

Som varebil er der cirka 1.400 liter varerum – men hvordan importøren vil bygge den op, ved vi endnu ikke. Nævnes skal integreret trækkrog, der hurtigt kan vippes ud.

Er man til offroad er til- og frakørselsvinklerne 30- og 34 pct – og rampevinklen 21 pct. Frihøjden er på 210 mm – så bilen er ret højbenet. Bilen fås nu med Hill Descend Control (bakkehjælp), så man langsomt kan køre ned ad stejle bakker uden at røre pedalerne og i frigear – bare HDC-knappen er aktiveret.

Derfor krænger den også mere end en normal personbil, men ikke så det er ubehageligt. Esc stabilitetssystem hjælper også med.

Samme motorprogram

Vi prøvede dieseludgaven i topudgave med 110 hk og EDC-automatgear samt 125 hk benzinudgaven med forhjulstræk. 4×4 modellen i marmorbruddet var også med 110 hk dieselmaskine. 4×4 og automatgear kan ikke forenes. Diesel fås også med 90 hk og benzin med 115 hk.

Salget i bl.a. Frankrig begynder i januar – i Danmark formentlig i foråret, for Danmark er ét af de bedste afsætningssteder i Europa.

Dacia byder på tre års fabriksgaranti eller 100.000 km. Duster bygges udelukkende på Dacia-fabrikken i Pitesti i Rumænien.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk