Mange får et smil om læben, når de hører navnet MG. Især den lidt ældre generation, som kendte MG som primært et britisk sportsvognsmærke med bilerne MG A og MG B i 50’erne og 60’erne.

Men MG i dag er et kinesisk bilmærke, efter Kinas største bilkoncern – Shanghai baserede SAIC – opkøbte det britiske mærke i 2006 af BMW, som i dag ejer Mini. Begge en gang en del af British Leyland.

Så nu er det ikke benzindrevne sportsvogne – men elektriske SUV modeller, som i bedste fald kan sammenlignet med 80’ernes britiske MG Maestro og -Montego luksusbiler som var overbygninger til Austin modeller.

Samme importør

Det sjove er, at MG nu som dengang blev importeret af Nellemann dynastiet.

Vi har netop prøvet kinesiske MG Marvel R, som er en luksusbil med kunstlæder-sæder (i gamle dage var det ægte læder).

Kendetegnet med nutidens MG er biler med ekstremt meget udstyr – endda til små penge. Det vil sige på hvide plader koster 360.000 i den prøvede udgave med baghjulstræk, som er 30.000 billigere end udgaven med firehjulstræk. Gulpladeprisen ex moms er ca. 300.000 kr.

Første kinesiske elbil herhjemme

Forskellen er en ekstra elmotor foran, som også giver bedre præstationer – og ikke terrænegenskaber. Men dog lidt bedre stabilitet på løst eller glat underlag.

Kina har leveret batterier til hele verden i mange år, så da elbiler blev vejen frem for grøn fremtid, var de hurtigt klar med elbiler – og MG var den første kinesiske elbil herhjemme, da den kom for et par år siden.

Dengang var MG meget billigere end i dag, men nye udgaver har større batterier og bedre rækkevidde. Det gælder ZS EV modellen – men også den nye og mere elegante MG Marvel R, hvor der også kræses for ejeren.

410 km rækkevidde

Hvor rækkevidden før lå mellem 200 og 300 km – er der nu WLTP rækkevidde på den baghjulstrukne Marvel på 402 km. Da vi hentede den fuldt omladet, hvor temperaturen udenfor var et par grader, blev der ifølge instrumenterne lovet rækkevidde på 370 km.

Og da vi senere opladede den ved en 11 kW Wall Box var 100 pct. lig med 343 km rækkevidde – efter opladning med 36,3 kWh.

Bedre til sommer

Der stod dog også, at der var 52 pct. strøm tilbage, inden vi startede opladning – og det ville svare til godt 200 km – og ikke de 152 km, bilens instrumenter viste. Men det bliver bedre til sommer, når det er varmt.

Bilen har også varmepumpe, der øger energieffektiviteten – så man sparer på strømmen. Fornemt er en fabriksgaranti på syv år eller 150.000 km.

MG tilbageblik

Jeg prøvede MG Maestro og Montego som testbiler få år efter min start som motorjournalist – i henholdsvis 1983 og 1985 – og var begejstret for både præstationer og for udstyr. Udstyret går igen i den moderne MG – bl.a. sportsfælge – men køreegenskaberne er noget andet.

Marvel R er ikke en sportsvogn, men en bil, som giver optimal komfort – bl.a. qua sin elmotor uden støj. Vejgrebet er ikke det samme, men bilen kører godt af en høj SUV at være. Og der er let ind- og udstigning.

Kvaliteten er forbedret – en MG i dag er godt skruet sammen, men der er jo også flere computere og robotter på arbejde i dag.

Masser af sikkerhed

Og så er sikkerhedsudstyret i en anden verden. I 1983 var adaptiv fartpilot og nødbremse ikke opfundet til biler. Det har den moderne MG – endda nødbremse med fodgænger-genkendelse.

Marvel R har alt tænkeligt udstyr. Vi kan her også nævne blindvinkel-assistent, elektrisk håndbremse, syv airbags, regnsensor – samt linjevogter, som dog er lidt hakkende. Og så er der 360 graders Bird View monitor og Hll Descend system (bakkehjælp.)

Dertil kommer indfældede dørhåndtag (åbner, når bilen låses op).

Kæmpe elektrisk glas-soltag

På komfortsiden også 2-zone klimaanlæg, elektrisk vippe-skyde glassoltag, læderrat, el-drevne sæder, nøglefri start – og så et 12,3 tommer touchscreen mellem forsæderne.

Man skulle tro, at fabrikken gerne vil overgå Tesla. Alt er i hvert fald 3D teknologi, som kineserne jo også har lang erfaring med.

Følg bilen på en app

Personligt synes jeg, at skærmen fylder for meget – om end der er god aflæggeplads under skærmen – med to usb stik. Den kan også være lidt kompliceret at arbejde med. Den kræver i hvert fald tilvænning – bl.a. ventilationssystem og sædevarme.

Bilen er også moderne, når man ser på connectivity – opkobing. Her kaldet iSMART, hvor man bl.a. via app på sin telefon kan holde styr på, hvor bilen er parkeret, opladningstilstand, varmeanlæg og tid.

Elvarebiler ofte en mangelvare

Der sælges ikke mange ombyggede elbiler som Van’s – fordi det kun er momsen, der er forskellen på prisen på vide og gule nummerplader. Og så den jo ombygges.

Men efterspørgslen efter el-varebiler er enorm – og ventetiden på mange mærker er lang. Derfor ses også flere ombyggede el-personbiler på vejene (VAN’s).

Til gengæld er der kun en trailervægt på 750 kg. – svarende til en havetrailer – men varerummet vil være på 1.600 liter med en udvendig læssehøjde på 81 cm.

150 liter i frunk

Der er heller ikke handskerumslås – men i den baghjulstrukne udgave aflæggeplads fortil i bilens såkaldte frunk – med ekstra 150 liter. Her kan ladekablerne gemmes. Bagklappen er heller ikke elektrisk drevet. Der er i øvrigt to kopholdere – men der er ikke plads til flasker i dørene.

Marvel R i den prøvede udgave med to elmotorer er rimelig hurtig – om end topmodellen med tre motorer er noget hurtigere.

Tre typer kørestil

På vejen har man det godt – men jeg savnede lidt sidestøtte i førersædet. Men der er både varme og ventilation i sædet.

Bilen er velafstemt i affjedringen. Det er let at betjene gearvælgeren, som er en drejeknap. Man kan også vælge imellem eco, sport og normal – men med sport forsvinder strømmen hurtigt.

Afslappet kørsel i elbil

Man bliver hurtig forvænt med luksusudstyret – og når man har kørt i en elbil og kommer over i en benzin- eller dieselbil bagefter er det tydeligt, at kørslen med det øgede støjniveau i dieselbilen ikke er så afslappet og komfortabelt som i elbilen.

Og med lang rækkevidde er man også mere rolig – selv når man skal på en længere tur.


Tekniske data MG Marvel R:
Motor: Elmotor.
Ydelse: 180 hk.
Moment: 410 Nm.
Træk: Baghjulstræk.
Gear: 2 trins aut.
Accell. 0-100 km/t: 7,9 sek.
Topfart: 200 km/t.
Rækkevidde: 402 km (WLTP).
Kapacitet: 69,9 kWt.
Forbrug: 194,1 Wh/km.
Oplader i bil: 11 kW (3 faser).
DC opladetid 30-80 pct: 30 min.
Varerum: Ca. 1.600 liter.
Frunk: 150 liter.
Trailervægt m. bremser: 750 kg.
Egenvægt: 1.810 kg.
Bremser: ABS, esc, AET nødbremse, adaptiv fartpilot.
Dæk: Continental Winter Contact 235/45 R19.
Garanti: 7 år/150.000 km.
Pris hvide plader: Ca. 360.000 kr.
Pris Van: Ca. 300.000 kr. plus moms – inkl. ombygning.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk