Den store tyske logistikvirksomhed Dachser har netop fået leveret sin første serieproducerede elektriske Mercedes-Benz eActros.

Lastbilen er én af de første serieproducerede batteridrevne lastbiler af denne type, og det var chefen selv – Karin Rådström, der er CEO for Mercedes-Benz Trucks, der aflverede eActros 300 udgaven virksomheden.

Flere elektriske lastbiler er på vej som led i virksomhedens klimabeskyttelsesstrategi – og Dachser kan se mange anvendelsesmuligheder for den nye 19 tons ellastbil.

Erstatter prototype

Det var til Chief Development Officer (CDO) Stefan Hohm, som er medlem af Executive Board hos DACHSER – og det foregik under et kundemøde i Wörth am Rhein, hvor Mercedes-Benz bygger de fleste lastbiler i Europa.

“Den serieproducerede eActros er en vigtig del af vores koncept for distribution i større byer, som vi kalder DACHSER Emission-Free Delivery, og som vi i øjeblikket er ved at udvide til 11 europæiske storbyregioner,” siger Stefan Hohm.

Den nye eActros skal erstatte den prototype, der har været benyttet til praktiske forsøg hos Dachser i Stuttgart siden 2019.

Fast rutekørsel

Han understreger, at eActros derigennem har bevist sit værd i dagligdagen i Stuttgart, især når det gælder emissionsfri levering af palleterede varer til kunderne.

”Vi ser også potentiale i forbindelse med fast rutekørsel for den fuldt elektriske lastbil. Vi regner med, at der vil vise sig en bred vifte af anvendelsesmuligheder for køretøjet inden for bæredygtig stykgodslogistik,” siger Stefan Hohm.

I Stuttgart leverer Dachser stykgods med eActros til kunder i byens centrum – især i form af palleterede forsendelser, der er for store og tunge til pakkeforsendelse,.

Last Mile med el-ladcykler

Derudover forsyner lastbilen sammen med Daimler-koncernens FUSO eCanter (7,5 tons) en mikrohub i den indre by med forsendelser, som derefter transporteres den sidste strækning (Last Mile Delivery) med elektriske ladcykler.

I et afgrænset område, som er dækket af DACHSER Emission-Free Delivery, leverer Dachser alle stykgods-forsendelser uden lokal udledning af CO2og Nox’er. eActros oplades i øvrigt udelukkende med grøn strøm ved Dachser-filialen i byen Kornwestheim nær Stuttgart.

Med henblik på brug i Stuttgart er den elektriske lastbil, der blev overdraget til Dachser, konfigureret med 4×2-akselkonfiguration.

Statsstøtte til ellastbil

Den 19-tons lastbil blev produceret sidste år, efter at serieproduktionen gik i gang, og er leveret til Dachser efter godkendelsen af økonomisk støtte fra den tyske stat.

En ellastbil koster mellem tre- og fire gange mere end en diesellastbil.

Hos Mercedes-Benz Trucks er man stolte over, at en logistikudbyder som Dachser har valgt eActros – og viser Mercedes tillid ved at bestille flere køretøjer, herunder en omfattende service.

En vigtig partner

“Dachser har været en vigtig partner under udviklingen af eActros fra prototype til serieproduceret køretøj, og vi ser frem til at fortsætte vores stærke partnerskab med Dachser på vejen mod emissionsfri transport,” siger Karin Rådström.

Hun er ud over CEO titlen også direktionsmedlem hos Daimler Truck Holding AG med ansvar for regionerne Europa og Latinamerika – samt for varemærket Mercedes-Benz Truck.

Til gavn for chaufførerne

Skiftet til fuldt elektriske lastbiler er også til gavn for chaufførerne. Ifølge producenten muliggør køredynamikken med en eActros en mere afslappet kørsel med mindre stress end en konventionel dieseldrevet lastbil, ligesom det lave tyngdepunkt gør lastbilen nemmere at manøvrere.

Støjniveauet i kabinen er blevet reduceret med 10 dB, hvilket omtrent svarer til en halvering af det normale støjniveau i en dieseldrevet lastbil.

Det hjælper også til øget komfort for chaufføren, når der køres med fuld last. I modsætning til en diesellastbil er der også betydeligt færre vibrationer.

Fakta – den serieproducerede eActros:

eActros er enten udstyret med tre (eActros 300, rækkevidde 300 kilometer) – som er leveret til Dachser – eller fire batteripakker (eActros 400, rækkevidde 400 kilometer), som hver har en installeret kapacitet på 112 kWh og en brugbar kapacitet på omkring 97 kWh.

De to vandkølede motorer leverer en effekt på 330 kW og en maksimal effekt på 400 kW. Derudover kan der genvindes elektrisk energi ved hjælp af regeneration (opsamling af strøm).

Den energi, der genvindes ved bremsning, føres tilbage til eActros-lastbilens batterier og er derefter igen til rådighed til at bringe køretøjet frem.

eActros kan oplades med op til 160 kW. Ved en konventionel hurtigopladningsstation med en opladningsstrøm på 400 A tager det lidt mere end en time at oplade de tre batteripakker fra 20 til 80 procent kapacitet.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk