Den danske afdeling af den tyske logistikvirksomhed DB Schenker har netop indsat den første elektriske distributions-varebil – en Fuso eCanter –  (Fuso er en del af Daimler.)

DB Schenker koncernen har i alt Fuso’s største flåde af eCanter lastbiler med 41
lastbiler i daglig drift. I Berlin har Schenker anvendt eCanter siden 2018, men
bare den sidste måned har koncernen udvidet med 36 biler til 11 lande.

VOTY.dk prøvede eCanter ved den europæiske premiere i Berlin i 2018 – og om end rækkevidden er beskeden, så er der tale om en smidig og hurtig varebil.

Daglig rute i København

”Lastbilen vil have sin daglige rute i hovedstadsområdet, hvor den vil være med til at støtte op om DB Schenkers mål om at minimere CO2 udslippet i København,” udtaler Niels Haack Josefsen, Head of Brokerage hos DB Schenker Danmark.

Han peger på, at Fuso eCanter er den helt rette valg, når man taler om miljøvenlige transport- og logistikløsninger.

”Lastbilen er tilpasset bykørsel og dimensioneret til fin-distribution i en storby som København samt på den rute, som den skal køre ud fra Schenkers terminal i Hvidovre,” siger Niels Haack Josefsen.

75 km om dagen i snit

Den nye el-distributionsbil forventes at køre 75 kilometer i gennemsnit om dagen
260 dage om året.

Ved at skifte en diesel lastbil ud med en eCanter, som kun kører på grøn strøm, mindsker Schenker årligt miljøet for 11,4 tons CO2 samt al NOX-udledning. Omregnet svarer denne miljøomstilling til en besparelse af CO2 svarende til 4.750 liter almindelig diesel.

Det er kun få uger siden, at DB Schenker Danmark meldte ud, at størstedelen af
virksomhedens diesel-distributionsbiler i Hovedstadsområdet fra nu af kører på HVO100
biodiesel.

Miljø-pionér

Som én af de førende logistikvirksomheder i verden er bæredygtighed et naturligt ansvar for DB Schenker.

Det er normalt, at DB Schenkers kunder spørger ind til, hvad koncernen har af aktiviteter på miljø- og bæredygtigheds-området, da der er blevet en generel folkelig interesse i
miljøforbedringer.

”Med ønsket om at være pionér på miljøområdet forpligter vi os til de højeste standarder i den måde, som vi driver forretning på, handler og engagerer os i,” siger Henrik Dam Larsen, administrerende direktør for DB Schenker Danmark.

Følger FN’s målsætning

Koncernen er forpligtet til FN’s liste for verdensmål for bæredygtig udvikling.

”Mere specifikt er vores fokus nr. 13 (Climate Action), nr. 12 (Responsible Consumption and Production) og nr. 11 (Sustainable Cities and Communities),” siger Henrik Dam Larsen.

Han understreger, at DB Schenker med transport jo er i en branche som belaster miljøet.

Opstiller offentlig ladestander

”Men samtidig er vi en uundværlig del af et velfungerende samfund, og den rolle vil ikke
forsvinde. Vores ambition er at være med til at udbrede de grønne initiativer og
være med til at forandre transportbranchen,” siger Henrik Dam Larsen.

I Hvidovre opstilles en ladestander, som ikke kun kan benyttes af Schenkers egne
biler.

Ladestanderen vil stå offentligt, så alle udenfor Schenker også kan benytte
standeren til at tanke grøn strøm.

Certificeret grøn strøm

Det vil ikke bare være hvilken som helst strøm, for på alle DB Schenkers
lokationer købes kun 100 pct. certificeret grøn strøm.

Det vil sige, at strømmen er produceret bæredygtigt af vedvarende energikilder som f.eks. sol- og vindenergi. Derudover udleder selve produktionen af grøn strøm mindre CO2.

DB Schenkers mål er at være pioner på miljøområdet, alt imens virksomheden
tilbyder sine kunder den samme service – men med mindre emissionsudslip.

Forbedrer sine aktiviteter

I Danmark indsamler DB Schenker hele tiden data, så man kan forbedre sine aktiviteter – og gøre dem endnu bedre til næste generation.

Også Rådet for Grøn Omstilling hilser DB Schenkers tiltag velkommen.

”Det er en glædelig nyhed, at endnu en virksomhed i Danmark er med til at gå forrest og
sætte fart på den grønne omstilling af transport i form af køb og brug af en
elektrisk varebil. Det er klart den rigtige vej ud fra et klimaperspektiv,” siger Daria
Rivin, rådgiver inden for Klima & Transport i miljøorganisationen Rådet for Grøn
Omstilling.


Fakta – diesel versus eCanter:
Type udledning:
Alm. diesel lastbil 595g CO2 pr. km
eCanter lastbil (konventionel strøm): 340 g CO2 pr. km
eCanter lastbil (grøn strøm): 11 g CO2 pr. km

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk