Sorento SUV-bilmodellen fra koreanske Kia har tidligere været særdeles populær som Van herhjemme – en bil, som bød på masser af plads, god komfort og god overskudskraft fra dieselmotoren.

Nu er 2021 modellen landet – i en helt ny, større og mere kantet stil. For der er skruet op for både udstyr og samlekvalitet – og trækkraft.

Vi har netop kørt i udgaven med 2,2 liters dieselmotor med 202 hk og et flot drejningsmoment på 440 Nm mellem 1.750- og 2.750 omdrejninger.

Støjsvag – og fast

Af en diesel at være er den ganske støjsvag – selv ved acceleration, men den er temmelig fast affjedret. Man mærker tydeligt hullerne i vejen trods den uafhængige affjedring. Det gør det så ikke bedre, at der ekstra var monteret 20 tommer alu-fælge på bilen.

Men der er så standard trailer-stabilitets-system ved trailerkørsel. Det bliver så endnu bedre med bilens firehjulstræk. Man har en helt stabil kørsel i bilen.

Bilen kan trække en trailer på 2,5 tons. Læg dertil en varerum på cirka 2.000 liter – plus aflæggeplads under varerums-gulvet. Læssehøjden målte vi til 790 mm. I kabinen har man en stor midterboks. Dertil kommer el-betjent bagklap og handskerumslås.

Vælg underlag med firehjulstræk

Vi har ikke været i direkte terræn med bilen, men den klarer sig fint på de grusveje, vi kørte på. Der er både hill descend system og en frihøjde på 17,6 cm.

Der er en knap, der aktiveres til firehjulstræk – og man vælger desuden underlag: mudder, sand eller sne. Når det gælder køremåde, kan man vælge imellem eco, sport, smart og komfort.

Sorento anno 2021 har fået ny otte-trins dobbeltkoblings-gearkasse, som skifter silkeblødt på turen. Vi skulle dog til tider arbejde lidt for at få den i gear ved f.eks. start. Man kan skifte gear manuelt via skifteplader bag rattet. Gearskift foregår via en drejeknap mellem sæderne.

Masser af udstyr

Prisen på hvide plader for dieseludgaven er godt 600.000 kroner – så bilen lander midt i prisen for én af konkurrenterne, Volvo XC60.

Om prisen er for høj, kan man måske diskutere. Den vil blive mere spiselig i Van-udgaven, hvor vi formentlig når ned på godt halvdelen plus moms. Importøren oplyser, at gulpladepriser først er klar midt i januar.

Men Sorento har mere udstyr og er også et nummer større. Testbilen var med topudstyrsniveau ”Premium” til godt 740.000 kroner – men som Van kun i omegnen af 380.000 kroner plus moms. Men først i begyndelsen af året kender vi de nye bilafgifter 100 procent.

Billigere som plug-in hybrid

Men vil man have en endnu billigere udgave af Sorento, så er svaret måske den kommende plug-in hybrid benziner med 1,6 liters motor til en hvidpladepris på fra 429.000 kroner. Den er dog ikke en arbejdshest som testbilen – og må kun trække en trailer på 1.500 kg. Bilen er klar i februar.

Men sikker er Sorento – den har lige fået de maksimale fem stjerner i en ny Euro NCAP-sikkerhedstest.

Den har da også al den sikkerhed, som man kan forestille sig – med adaptiv fartpilot, aktivt nødbremsesystem, linjevogter, airbag mellem forsæderne, head-up display system, bird-view kamera, p-assistent, BLIS blindvinkel kamera, LED lygter, trailer assistent system, p-sensorer for og bag samt bakkamera.

Smart kamera-løsning

Når man blinker til højre eller venstre, kommer der ydermere en skærm i hovedinstrumentet yderste ure, som viser udsynet ned ad siden. Det er ret smart.

De store velformede sæder, som ekstra havde læderbetræk, byder på fin komfort. Sædet er el-indstilleligt med 2-trins memory funktion samt både forsynet med varme og kølefunktion. Et plus er, at man fra førersædet kan indstille højre sæde elektrisk via en knap på siden af ryglænet.

Man har i bilen en store 12,3 tommer touchscreen at arbejde med. Dertil Apple Car play. Der er både usb- og opladningsstik – og vi skal også nævne 2-zone klimaanlæg, Bose musikanlæg, elektrisk håndbremse, to-vejs justerbart rat og panorama-glas-soltag til at åbne (ekstra) og alu-tagbøjler.

Faktaboks Kia Sorento 2,2 CRDI 4×4 Premium:
Motor: 4 cyl. Turbodiesel.
Slagvolumen: 2,2 liter.
Ydelse: 202 hk v. 3.800 omdr.
Moment: 440 Nm v. 1-750-2.750 omdr.
Topfart: 202 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9,2 sek.
Gennemsnitsforbrug WLTP: 14,7 km/l.
CO2 udslip: 178 g/km.
Gear: 8 trins dobbelt-koblings automatgear.
Træk: 4×4.
Affjedring: Uafhængig for og bag (Multilink).
Dæk/testbil: Michelin Latitude Alpin 255/45 R 20.
Køreklar vægt: 1.894 kg.
Egenvægt: 1.819 kg.
Totalvægt: 2.600 kg.
Trailervægt m. bremser: 2.500 kg.
Frihøjde: 17.6 cm.
Varerum: Ca. 2.000 liter.
Garanti: 7 år/150.000 km.
Pris testbil hvide plader: 744.000 kr.
Pris fra hvide plader: 564.000 kr.
Van fra: ca. 300.000 kr. plus moms.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk