Komfort er ikke ord, der falder én ind, når man sidder bag rattet i Renaults ultimative sports-sedan – Mégane R.S. Trophy-R.

For det første er bilens rallysædefast uden anden mulighed end længdeindstilling – og for det andet er bagsædet fjernet. Rattet kan dog indstilles to-vejs.

I stedet er der monteret en tværstang plus en hård plastbund – fordi det mest er meningen, man især skal køre bilen på en bane.

Fast affjedret

Førersædet er skålformet med alcantara betræk, men det er ukomfortabelt på danske by- og landeveje. Bilen føles som om, der ikke er en affjedring – så hårdt er den sat op.

Men faktisk kan den indstilles, så det passer til chaufføren og opgaven. Der er også et Torsen spærredifferentiale til at hjælpe én ligesom en særlig opsætning af bagvognen.

Og derfor klarer den hurtige sving fantastisk – men den havde også specielle Bridgestone Potenza 700s 245/35 R19 super-lavprofil dæk.

5,4 sekunder til 100 km/t

5,4 sekunder er den om at nå til 100 km/t og topfarten er opgivet til 262 km/t.

Men den er ikke svær at køre i – for den trækker fra 1.000 omdrejninger og det betyder fra 35 km/t i femte gear og 45 km/t i sjette gear.

Bilen koster herhjemme over 800.000 kroner – men med et produktionstal på 500 enheder er det så som så med købsmulighederne. Testbilen bar nummeret 64.

Halv pris som Van

Men importøren har planer om at omregistrere den som Van – og så er der mange penge at spare – fra ny en pris nær det halve plus moms.

Her kan vi så supplere med oplysninger om læssehøjden på 740 mm – og 170 mm indvendig læssekant.

Der er tale om en bil, som egentlig er udviklet som familiebil – men når Renault Sport afdelingen får frie hænder til at bygge en bil, så er resultatet oftest forbløffende.

Flere opsætninger

Der er også fartbegrænser og fartpilot, så bilen kan også cruise ud ad motorvejen. Adaptiv fartpilot er dog ikke nævnt som mulighed.

Sikkerhedsmæssigt er der aktiv nødbremse, ABS-bremser og elektronisk stabilitets-kontrol (esc).

Man kan sætte bilen op til flere køremåder – comfort, neutral, race, sport – plus en personlig opsætning.

Vægten er vor fjende

I motorsport er vægten fjenden.

Så Renault har fjernet en masse kilo i forhold til den mere civiliserede R.S. udgave bl.a. ved – ud over at fjerne bagsædet – at vælge en kulfiber-frontklap, at fjerne firehjulsstyringen og montere en udstødning i titanium – i alt 130 kilo.

Der er også særlige røde bremsekalibre, særlige røde letvægts fælge og røde klistermærker på siden plus røde detaljer i kabine og i fronten.

1,8 liter benzinmotor

Teknisk har bilen en 1,8-liters 4-cylindret turbobenzin-motor, som også findes i andre af Renaults sporty biler – f.eks. den blidere R.S. Trophy, som kan erhverves en del billigere – uden begrænsninger i produktionen.

I stedet for 800.000 kr. koster den en halv million kroner på hvide plader eller 250.000 kr. plus moms som Van.

Den hidsige Trophy R.S-R, som vi har prøvet, yder 300 hestekræfter ved 6.000 omdrejninger og har et drejningsmoment på 320 Nm ved 3200 omdrejninger i minuttet. Der er 6-trins manuelt gearskift.

Ganske støjende

Lydniveauet er højt – og nærmest voldsomt støjende ved en hurtig acceleration. Men mange elsker lyden, som kendes fra racerbaner. Værst er den generelle støj i kabinen – også i lav marchfart.

Kabinen er mere brutal end i selv en luksusudgave af Mégane – bl.a. består instrumentbrættet af sort, hård plast. De fleste kontakter er standard fra den normale Mégane.

Det gælder bl.a. indstilling til fartpilot, to-zone klimaanlægget og den manglende handskerumslås. Man finder heller ikke en midterboks. Instrumenteringen er ændret med en central placeret omdrejningstæller.


Fakta Renault Mégane R.S. Trophy-R:
Motor: 4 cyl. turbobenzin.
Slagvolumen: 1.798 ccm.
Ydelse: 300 hk v. 6.000 omdr.
Moment: 400 Nm v. 3.200 omdr.
Topfart: 262 km/t
Acc. 0-100 km/t: 5,4 sek.
Trækkraft: Fra 1.000 omdr. (35 km/t i 5./45 km/t i 6. gear)
Gear: 6 trins manuel.
Træk: forhjulstræk.
Bremser: vent. skiver for og bag.
Spærredifferentiale: Torsen.
Gennemsnitsforbrug: 12,2 km/l.
CO2 udslip: 183 g/km.
Affjedring: Uafhængig for/semiuafhængig bag.
Egenvægt: 1.381 kg.
Køreklar vægt: 1.484 kg.
Trailervægt: Ikke oplyst.
Læssehøjde udvendig/indvendig: 740/170 mm.
Varerum: 335 liter.
Dæk: Bridgestone Potenza 245/35 700s R19.
Pris hvide plader: Ca. 800.000 kr.
Pris Van: Ca. 400.000 kr. plus moms.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk