Selvkørende biler vil i fremtiden kommunikere med fodgængere, cyklister og bilister. Ford arbejder med universitet i USA på opgaven.

I en fremtid med selvkørende biler er der ingen chauffør til at kommunikere med fodgængere, cyklister og bilister.

Derfor tester Ford og det amerikanske tekniske universitet Virginia Tech en metode, hvor lyssignaler fra en selvkørende bil, som gemmer på en smart – menneskelig – løsning i førersædet. Resultatet af undersøgelsen skal bruges til at skabe forståelse for og nå frem til en fælles standard i bilindustrien.

Arbejder med lyssignaler

Ford og ”Virginia Tech Transportation” tester således en metode med lyssignaler, som selvkørende biler kan udsende for at signalere om deres bevægelser til fodgængere, cyklister og andre bilister. Formålet er at nå frem til et universelt forståeligt ”sprog”, som alle kan forstå.

Undersøgelsen simulerer en selvkørende bil ved at have ”skjulte” chauffører i selve førersædet. Med dette trick kan man bedre udforske fodgængernes reaktioner på bilens lyssignaler, der skal vise, om bilen kører af sig selv, om den holder tilbage eller den skal til at køre.

Det er vigtigt at udvikle en metode til de selvkørende biler, som kan ”fortælle”, hvad de foretager sig i trafikken. De gængse kommunikationssignaler mellem fodgængere og bilister som for eksempel tegn eller et nik, dur jo ikke når bilerne bliver selvkørende, udtales det fra Fords ingeniører.

Skabe tryg fremtid

I en fremtid med selvkørende biler er der brug for andre måder at kommunikere på. I undersøgelsen studerer menneskers reaktioner på selvkørende biler på offentlige veje.

”Vi vil gerne forstå, hvordan selvkørende biler vil påvirke den verden og den hverdag, vi lever i i dag. Det er ekstremt vigtigt for at kunne skabe en tryg oplevelse i fremtiden. Vi er nødt til at komme med en løsning på de udfordringer, der bliver stillet, når der ikke er en menneskelig fører bag rattet. Det er fundamentalt, at vi udvikler noget, der kan erstatte det lille nik med hovedet eller hånden. På den måde kan selvkørende biler indgå i vores nærmiljøer på en sikker og effektiv måde,” fortæller John Shutko, teknisk specialist i menneskelige faktorer hos Ford.

De mest effektive metoder

Som en del af Fords indsats for at få en fuld forståelse af de selvkørende bilers påvirkning i trafikken – og hvordan de på sikrest mulige måde kan dele vejen med mennesker – har holdet bag researchprojektet sat sig for at undersøge de mest effektive kommunikationsmåder mellem en selvkørende bil og vejens andre brugere.

Det blev besluttet at arbejde med lyssignaler, idet det er universelt forståeligt og biler allerede signalerer med lys, når der skal drejes eller bilen bremser.

En innovativ ny måde at bruge lys på blev valgt som den mest effektive måde, hvorpå de selvkørende biler kan kommunikere om signalere til omverden.

Transit med seks kameraer

Ford placerede derfor en bom med lysdioder i forruden af testbilen, en Ford Transit Connect. Seks kameraer blev monteret på bilen for at give et 360 graders overblik over omgivelserne og for at indfange de andre trafikanters opførsel på vejen.

For at simulere den fulde oplevelse af en selvkørende bil for de andre brugere på vejen, udviklede researcherne et særligt sæde, som kan skjule føreren af bilen.

Sædet ligner et almindeligt bilsæde – og det skaber en illusion om, at det er en fuldt selvkørende bil. Det er vigtigt for at kunne evaluere mødet mellem mennesker og den selvkørende bil i trafikken.

Tre scenarier

Holdet bag undersøgelsen eksperimenterede med tre forskellige scenarier for lyssignalet fra den monterede lysbom.

Bilen holder tilbage:
To hvide lys som bevæger sig fra side til side, som indikerer at bilen er ved at bremse helt ned for at holde tilbage

Aktiv autonom kørsel:
Konstant hvidt lys som signal om, at bilen netop nu kører autonomt.

På vej af sted:
Hurtigt blinkende hvidt lys, som indikerer, at bilen er begyndt at accelerere efter at have holdt helt stille

Test i Virginia

Med en Ford Transit Connect simulerede Ford og Virginia Tech autonom kørsel på offentlige veje i den nordlige del af staten Virginia i USA – et område med tæt trafik og mange fodgængere, og researcherne fik video af folks reaktioner.

Mere end 150 timers data fra cirka 2.900 kilometers kørsel i byområder blev samlet ind.

Det inkluderer møder med fodgængere, cyklister og bilister. Lyssignalerne fra bommen blev aktiveret over 1.650 gange forskellige steder omkring Arlington, som ligger vest for Washington D.C. – blandt andet i vejkryds, på parkeringspladser, i parkeringsgarager og på veje omkring lufthavne.

Værdifuld undersøgelse

Researcherne bruger den indsamlede data til at få forståelse for, hvordan andre brugere af vejen ændrer opførsel som reaktion på, at de står overfor en selvkørende bil og dens nye endnu ukendte signaler.

“Undersøgelsen er værdifuld ikke kun for bilproducenter og bilister, men også for alle som går, kører eller cykler i nærheden af en selvkørende bil i fremtiden. Vi er glade for at kunne støtte Ford i det vigtige researcharbejde,” siger Andy Schaudt, projektdirektør hos Center for automatiserede systemer til køretøjer hos Virginia Techs institut for transport.

Tværfaglig forskning

Ford arbejder allerede sammen med flere forskellige industriorganisationer for at fremme skabelsen af en fælles standard i industrien, blandt andet International Organization for Standardization og SAE International.

En fælles visuel kommunikationsmetode og brugerflade, som de fleste mennesker kan forstå på tværs af alle selvkørende biler verden over, vil hjælpe med at sikre en optimal integration af selvkørende biler i den eksisterende infrastruktur.

Ford anerkender også, at der er brug for en måde hvorpå de selvkørende biler kan kommunikere med svagtseende og mennesker, som ikke kan se, og derfor startes et særskilt projekt, som skal håndtere denne research.

”Vores forberedelser til en fremtid, hvor bilerne er selvkørende, kræver at vi alle arbejder sammen. Det er derfor, vi udvikler og er fortalere for en standardiseret løsning, som kan introduceres på tværs af industrien i alle selvkørende biler,” siger John Shutko.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk