Ford er sammen med kurér-virksomheden Hermes i gang med et forskningsprojekt med selvkørende varebiler.
Lige nu har man gang i et nyt forsøg i London med en selvkørende 2 tons Transit – for at hente erfaringer, om hvordan selvkørende (autonome) varebiler erhvervsmæssigt kan opfylde kravene til distribution.
Last Mile distribution
Der er især tale om den såkaldte ”Last Mile” distribution, der har taget til med den øgede nethandel – og her tester Hermes den selvkørende Transit med effektiv og miljørigtig distribution i bycentre.
Ford satser stort på selvkørende biler og varebiler, og har i 10 år – frem til 2025 – investeret knap 50 mio. kroner i projekter.
Foreløbig drejer det sig om en to-ugers test i London, som er en del i forskningsprogrammet med selvkørende varebiler fra Ford – og Hermes er den praktiske deltager i projektet.
Andre trafikanter
Forsøget skal også undersøge, hvordan andre trafikanter forholder sig en tilsyneladende selvkørende og førerløs transport.
Det vil sige – bilen har dog en chauffør om bord, for det kræver europæisk lov netop nu.
Men udefra kan alle se, at der kommer et mystisk køretøj, som er forsynet med et væld af sensorer på taget i fronten og på siderne, og med sine tonede ruder tror mange sikkert, at den store kassevogn kører helt af sig selv.
Og det skal nok komme en dag – især til bydistribution.