Inden alt for mange år vil biler kunne køre selv og samtidig kommunikere med både andre biler, omgivelser og myndigheder – og det vil betyde en langt sikrere vognpark. For de fleste ulykker sker på grund af førerfejl.

Mercedes-Benz har allerede vist, at deres Actros lastbil såvel som deres S-klasse luksusbil kan køre selv. Ved Borås i Sverige er der for nylig åbnet et testcenter, hvor de svenske personbils- og lastbilsproducenter tester fremtidens selvkørende biler og sikkerhedssystemer.

Den østrigske kommunikations- og trafikvirksomhed Kapsch – kendt for betalingssystemer til motorveje – har også udviklet systemer, hvor en forulykket bil kan advare de bagfra kommende biler.

Arbejder med SYNC
Ford er allerede kendt for sit SYNC kommunikationssystem, hvor bilen selv kalder hjælp ved ulykker. Men systemet skal hele tiden videreudvikles og udbygges – og det har Ford faktisk arbejdet på i 10 år – inklusive forskning i selvkørende biler.

Ford tester netop nu selvkørende biler sammen med University of Michegan  Mibility Transformation Center – på testbanen Mcity. Der er et område på 129 kvadrat-kilometer, hvor de simuleres kørsel i flere miljøer – bl.a. bykørsel.

Mcity kan klare simulering af både lyssignaler, fodgængerfelter, cykelstier, vejmarkeringer, træer, skilte og endda vejarbejder.

Teste nye opfindelser
”Det betyder bl.a., at vi i Ford hurtigt kan teste deres nye opfindelser på Mcity arealet – og i sidste ende hurtigere implementere systemer i biler, så der kan gøre livet bag rattet sikrere,” udtaler Raj Nair, Ford group vice president, Global Product Development.

Fords omfattende testprogram foregår også i bl.a. på MIRA testområdet i Nuneaton – hos UK Autodrive Consortium – og i USA testes bl.a. hybridudgaver af den lokale Fusion (Mondeo) I forskningen omkring selvkørende biler. Det er sket bl.a. siden 2013 for at teste sensorer.

Denne test foregår over forskellige overflader, på op til fire-sporede veje, rundkørsler, ramper samt tunneler.

LiDAR sensorer
Noget nyt er brugen af såkaldte  LiDAR sensorer, hvor man måler afstande ved hjælp af lasere, som analyserer alle lys-reflekser. Det skaber et ægte 3D kort, der omfatter omgivelserne.

Selvkørende biler er kun et element I Fords “Smart Mobility” forskning, for man har planer om at skabe næste udviklingstrin – både indenfor mobilitet, forbindelse mellem biler og selvkørende biler – som kunderne vil opleve.

Det vil kræve en stor datamængde til at præstere nogle af verdens største udfordringer til trafikken.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk