I Europa blev serie 2-modellen T2 fra VW afløst af T3 i 1979, men i Brasilien var den elendige økonomi i landet årsag til, at T2 modellen fortsatte, og først nu er indstillet – efter 56 år.

Faktisk betyder produktionsstoppet, at VW i år har stoppet hækmotorproduktionen, som begyndte med den første VW type 1 prototype i 1935. Kun samme koncerns Porsche 911 holder ved hækmotoren.

Produktionen af Kombi gik i gang den anden september 1957. Sideløbende har man også bygget egentlige varebilsudgaver.

VW produkter i Brasilien er dog en historie for sig selv, for VW miksede T1 ur-Transporteren fra 1950 med dele frA T2 modellen i Europa – som en modernisering. Den ægte T2’er blev bygget i Brasilien fra 1976. T1’eren i flere udgaver fra 1950 til 1975.

Fra luft til vand
Meget lidt har ændret sig – mest tydelig ændring skete, da man gik fra luft- til vandkølet motor og derfor måtte udstyre bilen med en køler i fronten. Bilen kan stadig køre på både benzin og alkohol, som landet producerer store mængder af gennem sukkerrørsproduktionen.

Den sidste Kombi-udgave bygges kun i 600 eksemplarer – til en pris på cirka 280.000 kroner. Bilen er i to farver, blå og hvid.

Den er aldeles usikker på vejen, men populær på grund af dens legendariske holdbarhed. Som Kombi er der både plads til passagerer og gods.

Specialdesign
VW do Brasil har udover de to farver udstyret bilen med en nummereret plakette på instrumentbrættet. Der er hvide dæksider, hvide hjulkapsler samt tonede bageste ruder. Dertil højt placeret stoplys og blå farveindlæg i kølergrill’en.

I kabinen går den blå farve igen, bl.a. med blåt venylbetræk på sæderne – med plads til ni personer. Første række byder på nakkestøtter – ikke bagsædet og midtersædet, som stort set ikke er ændret siden T1 i 1950.

Et særligt logo på de holdere, hvor gardinerne kan placeret, bærer Kombi logoet – som i gamle dage.

Ren nostalgi
Den blå farve (Atlante blå) går også igen på de indvendige paneler – med særlige kantsyninger. Dertil kommer matchende tæpper i kabine og varerum.

Instrumenteringen er også ren nostalgi med samme placering af brændstofsmåler og speedometer som i 50’erne. En anakronisme kan man derimod kalde Aux, MP3 og USB portene.

Teknisk har bilen 1,4 liters motor med 78 hk eller 80 hk alt efter, om der er tale om benzin eller ethanol teknik. Gearkassen er 4 trins manuel.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk