Mere end det dobbelte antal tons på vægten end tilladt i det meste af Europa. Den nye Volvo FH 16 750 bestod en udholdenhedstest i øde egne af Australien med op til 84 tons totalvægt i form af en Road Train kombination med samlet tre trailere.
I EU diskuterer man, om der fortsat skal være accept på mere end 40 tons totalvægt for lastbiler. I Australien har man ikke så mange togstrækninger og vandveje i midten af det store kontinent – så her kører man i stedet Road Train.
Det gjorde den australske journalist Steve Brooks fra truck-tidsskriftet Diesel og den britiske journalist Brian Weatherley fra Commercial Motor, da de i to dage kørte den nye Volvo FH gennem øde og barske områder af det store kontinent.
Masser af udstyr
Herud i ”the Australien Outback”, hvor australske chauffører bor en uge ad gangen ”In the Middle of Nowhere” i deres lastbiler og er nødt til at være udstyret som var det hver gang en ekspedition i Himalaya. Masser af vand, mad og særligt varmt overlevelses-tøj til de lange nætter.
De er nødt til at holde en høj gennemsnitsfart trods en vægt på ofte op mod 100 tons. Derfor sættes der også stor pris på god komfort i kabinen og god aflæggeplads. Og det fik de to journalister opfyldt i den nye FH, der har fået en kubikmeter bedre aflæggeplads end forgængeren.
Ikke for tøsedrenge
Turen gik fra Brisbane i det østlige Australien – hvor Volvo har deres lokale samlefabrik – til Toowoomba 132 km. vest for Brisbane via bjergområdet Cunningham Gap. Ikke et terræn for tøsedrenge – og bl.a. Brian Weatherley, der har været britisk medlem af Truck of the Year juryen i Europa, måtte mobiliserede al hans erfaring, da han kørte lastbilen gennem de barske områder.
Han var ekstra glad for det uafhængige forhjulsophæng på de ringe veje, der gjorde bilen let at manøvrere – den var stabil under alle forhold. Der var ingen grund til at korrigere på rattet hele tiden.
Med 40 og 84 tons
Turen fra Brisbane til Toowoomba foregik med normale europæiske vægtforhold, mens turen tilbage foregik med de ialt 84 tons totalvægt på det 36 meter lange Road Train med tre trailere.
Det var så lokale Steve Brooks’ tur til at styre – og han var imponeret over køreegenskaberne, men ikke mindst, hvordan motoren og den automatiserede I-Shift gearkasse spillede sammen. Han havde hele tiden fuld kontrol over bilen.