Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
Sikrere franskmand

I disse dage er der verdenspremiere på en ny Renault Trafic varebil. Det sker på transportmessen Solutrans i Lyon.

Busudgaven i den nye aftapning har været klar herhjemme hele året, da kravene til personbiler kommer før varebilen.

Vi har derfor prøvet busudgaven her inden varebilen ser dagens lys. Topudgaven med 170 hk og 380 Nm – samt med EDC automatgear (dobbeltkobling). Forbrug på 7,7 km/l som bus (WLTP). Motoren opfylder Euro 6 D Full.

Nye motorer kom i 2019

Allerede i 2019 fik Trafic de nye og langt mere smidige motorer på 2-liter – mere støjsvage – med bedre trækkraft og bedre brændstoføkonomi – dog bedre i Van- end i busudgave.

Fabrikken har allerede meldt ud, at der kommer en elektrisk E-TECH udgave inden længe.

I testbilen var der automatgear med manuel skiftemulighed. Alle versioner har stop/start som standard.

Blandt de mest solgte

Bilen krænger – som alle biler, der er bygget på basis af varebiler – en smule, men den kører godt, er letkørt og har et fint vejgreb. Rattet kan indstilles i to retninger – og en fodplade giver en lige kørestilling. Dertil nøglefri start.

Trafic er herhjemme blandt de mest solgte varebiler og minibusser i sin klasse – men bilen har fået med krabasken af bl.a. den uafhængige EuroNCAP crashtest organisation i seneste test anno 2021, som har vendt tommelfingrene ned, når det gælder bilens sikkerhed.

Det retter den nye udgave op på. Bl.a. ved at tilbyde adaptiv fartpilot (4.000 kr. til bus/ca. 2.500 kr. i Van) , p-sensor og bakkamera.

Touchscreen på otte tommer

Der er automatisk op og nedblænding, tågelys, nødbremse, regn- og lyssensor, blindvinkel alarm, skiltegenkendelse og hill start assist.

Trafic har fået LED forlygter og -kørelys samt air condition og fartpilot. Hele fronten har fået nyt design plus 17 tommer fælge.

Dertil kommer nyt interiør med ny instrumentering- bl.a. en otte tommer touchscreen og evt. navigation – nye sæder med varme og lidt bedre støtte og armlæn.

God aflæggeplads i kabinen

Der er god aflæggeplads i kabinen. Sædet indstilles ikke trinløst – men dog også i højden. Der er nye dørsider indvendigt og to USB-stik i midterboksen. Spejlene kan slås ind – men ikke elektrisk.

I busudgaven er der tophængslet bagdør – mod fløjdøre som det normale i van-udgaven.

Læssehøjden er 64 cm. Der er dog ikke handskerumslås. Man kan også få eldrevne sidedøre og eldrevne sæder.

Handskerum som skuffe

Midtersædet kan fældes frem, så man får et bord til det mobile kontor, som har plads til en bærbar. Desuden er der en lang række fralægningsmuligheder i bilen – i alt 88 liter – herunder den smarte “Easy Drawer,” altså en skuffe som handskerum.

Bilen er desuden udstyret med Easy Link multimediesystem, der er kompatibel med Apple CarPlay og Android Auto. Der er  en 15 W induktiv opladningsenhed i bilen.

Trafic’s historie

1980 var også året, hvor Renault Trafic blev lanceret. Siden er modellen solgt i mere end 2.2 mio. eksemplarer i 50 lande kloden over.

Så det er snart 42 år siden, at franske Renault præsenterede deres helt nye varebil, Trafic. Den afløste varebilen Estafette, der kom frem i 1959.

Bulen i taget

En nærmest revolutionerende ændring kom i 2001, hvor Trafic II kom frem – kendt for bulen i taget over førerpladsen.

Bulen forsvandt i 2014 med endnu en nyskabelse – som blev opdateret i 2019 med bl.a. en større og mere momentstærk 2-liter motor til afløsning for en 1,6-liters teknik.

Trafic har haft kæmpe betydning for erhvervslivet – først i Frankrig, men senere rundt omkring på jordkloden, hvor den har haft mange navne – og bygget mange steder.

Fra Argentina til Malaysia

Således Winnebago LeSharo i USA, Chevrolet i Sydamerika, Tata Winger i Indien og Inokom Permas i Malaysia – og med Opel-, Nissan-, Fiat- og Renault skilte gennem årene i Europa.

Bilen bygges nu primært på varebilsfabrikken i franske Sandouville – tidligere en personbilsfabrik, hvor Renault 16 bl.a. blev produceret.

Men Trafic bygges også i britiske Luton og indtil for nylig i spanske Barcelona. Denne fabrik lukkes i år – og måske overtages den af kinesiske Great Wall.

Tekniske data Renault Trafic Space Class bus dCi:
Motor: 4 cyl. turbodiesel.
Slagvolumen: 1.997 ccm.
Ydelse: 170 hk v. 3.500 omdr.
Moment: 380 Nm v. 1.500 omdr.
Forbrug WLTP: 7,7 km/l.
CO2 udledning: 201 g/km.
Tilsætning: AdBlue
Topfart: ca. 180 km/t.
Køreklar vægt: Fra 2.211 kg.
Tilladt totalvægt: 3.070 kg.
Trailervægt u/ bremser: 750 kg.
Trailervægt m/ bremser: max. 2.000 kg.
Træk: Forhjulstræk.
Acc. 0-100 km/t: ca. 10 sek.
Gear: 6 trins EDC automatgear.
Good-Year Eagle Efficient Grip 215/65 R17.
Trailervægt: 2.000 kg.
Pris minibus testbil: 815.680 kr.