Personalisering er et stigende krav for kunder – og det er tydeligt i den nye Ford Fiesta, hvor kunden skræddersyer sin bil.
Det er stort set, som det har været tilfældet med køb af lastbiler og varebiler – i dag skræddersyer man sin bil efter behov. Og det er væsentligt ikke mindst, når den skal have gule nummerplader.
Ford forhandlerne har i flere år solgt godt af varebilsudgaven af Fiesta – indtil nu også i en fabriksbygget Van-udgave. Men med den nye generation er vi tilbage i en ombygning af personbilen – det vil sige ikke længere med blændet siderude.
Nydesignet bagende
Fiesta har i de senere år haft designfællesskab med de øvrige Ford-modeller – med den typiske ”Aston Martin” front.
Nu er bagenden af bilen strammet op med tværgående lygtedesign – men rumindholdet er som tidligere på cirka 1.100 liter.
Fiesta Van fås som Trend, Titanium, ST Line og Vignale – og med 1,0 liter EcoBoost motorer eller med 1,5 liter dieselmotor.
Meget højgearet
Benzinmotorerne er 3-cylindrede – og dem skal man vænne sig til – fordi de er højgearede. Men det er nødvendigt, hvis man vil optimere brændstofforbruget efter den nuværende udregningsform.
Vi kørte i en 125 hk udgave, og her har man i by og på landevej mest ud af at vælge tredje gear – især i byen, hvor der i fjerde gear først er trækkraft fra 55 km/t eller 1.750 omdrejninger.
Vælger man femte gear, trækker den først fra 70 km/t – og i sjette gear fra 85 km/t – altså et motorvejsgear. Som erhvervsbil vil mange få mest ud af at vælge den klassiske dieselmotor, som har et langt bedre moment med trækkraft i de høje gear.
Byer vil ikke have diesel
Men så kommer man i modvind overfor politikere i bl.a. København, som ikke vil have dieselbiler fremover – især ikke nye dieselbiler.
Titanium-udgaven, vi kørte, var særdeles letkørt og meget komfortabel. Vil man have en strammere affjedring, må man ty til ST Line, men firmaer vil måske vælge billigste Trend-model. Dieselmotor fås kun sammen med Trend udstyr.
Med benzinmotor taler vi om fra-priser på 71.450 kroner plus moms – den mere logiske diesel til erhvervslivet koster fra 88.120 kroner plus moms. Diesel gås kun i Trend versionen.
Nødbremsesystem ekstra
Førerassistentpakken indeholder nødbremsesystem, som Ford kalder Pre Collision Assist. Dertil adaptiv fartpilot – så bilens automatisk holder afstand til de forankørende biler.
Udstyret er ikke standard, og i Van udgaven koster det kun 3.770 kroner plus moms – og det bør man ofre, for det er betalt, når man undgår det første harmonikasammenstød. Men det bliver sikkert lovbefalet indenfor en overskuelig fremtid.
Den indvendige læssehøjde er ret høj med sine 21 cm, så man skal ikke fragte rundt på tunge genstande.
Meget ekstraudstyr
Testbilen havde ganske meget udstyr så som instrumentering i pianolak. B&O Play med 10 højttalere, parkeringshjælp (ekstra), sportssæder, læderrat, aluminiumsfælge, speedpilot og fartbegrænser samt otte tommer farveskærm – dog ikke med navigation.
Bilen havde også skilte-gengenkendelse. Ekstra er også klimaanlæg og regnsensor. I det hele taget er der mange førerassistentpakker, som man kan vælge – men som jeg ikke vil komme ind på.
Et plus er den gode aflæggeplads – med et stort handskerum og midterboks. LED kørelys er standard i Titanium modellen.
Ford Fiesta 1,0 Titanium Van:
Motor: 3 cyl. EcoBoost
Slagvolumen: 999 ccm.
Ydelse: 125 hk v. 6.000 omdr.
Moment: 170 Nm v. 1.500 omdr.
Topfart: 189 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9,9 sek.
Forbrug: 23,3 km/l.
Trailervægt med bremser: 1.000 kg.
Nyttelast: 506 kg.
Varerum: ca. 1.100 kg.
Dæk: Michelin 195/55 R16.
Læssehøjde indvendigt/udvendigt: 21/74 cm.
Trækkraft: Fra 1.750 omdr. (Fra 55 km/t i fjerde gear).
Bremser: vent. skiver for – skiver bag. esc. ABS.
Affjedring for/bag: Uafhængig for/semiuafhængig bag.
Pris testbil fra: 102.220 kroner plus moms.