Banedanmark har netop fået leveret en meget specielt opbygget DAF CF skinne-lastbil – og yderligere to eksemplarer er på vej fra opbyggerfirmaet i Tjekkiet

Den tjekkiske specialist i vej-/skinnekøretøjer SaZ s.r.o. i Hodonin i det sydlige Tjekkiet har i samarbejde med DAF Trucks Danmark A/S i Kolding og AR Maskinteknik Aps i Ebeltoft netop leveret en højt specialiseret, 3-akslet DAF CF-510 FAT til Bane Danmark.

Lastbilen er udrustet med skinnehjul, så den både kan køre på normale lande- og motorveje samt på det danske skinnenet.

Vedligeholdelse af skinnenettet

Her er den forsynet med en dansk-produceret HMF 1330 K5-kran samt 6,5 meter fast lad og opbygget som såkaldt svejselastbil til reparation og vedligeholdelse af det danske skinnenet.

Ud over HMF-kranen er den bl.a. udrustet med en 30 kW generator, svejseudstyr, værktøjskasser og specialværktøj, kompressor og gasflaskeholder.

På begge sider af ladet er der monteret udtrækskonsoller, så svejselastbilen kan transportere op til 10 meter lange jernbaneskinner i løs vægt. Bag førerhuset er der monteret en lodret holder, så skinnerne kan placeres hen over førerhuset ved landevejskørsel.

To uafhængige boggier

Under chassiset er der monteret to uafhængige bogier med hver 4 skinnehjul. Når lastbilen køres fra en landevej hen over et sæt skinner, sænkes bogierne hydraulisk og løfter lastbilen fri af underlaget.

Samtidig hæves lastbilens luftaffjedrede aksler for at øge frihøjden til skinnerne. Derfra kan svejselastbilen ved egen kraft køre hen til det sted, hvor en skinne eller et sporskifte skal repareres eller udskiftes.

Trækkraften til skinnehjulene overføres hydrostatisk fra lastbilens motor via et kraftudtag til de bageste skinnehjul, og tophastigheden på skinner er 40 km/t.

Med jernbanelygter

Svejselastbilen er ud over at være godkendt og indregistreret som almindelig lastbil også godkendt som jernbanekøretøj og bl.a. udrustet med jernbanelygter for og bag samt div. kommunikations- og sikkerhedssystemer.

Den skal stationeres i Nordjylland, hvor den erstatter en ældre og udtjent svejselastbil.

SaZ s.r.o. fik ordren på svejselastbilen efter et EU-udbud, hvor Bane Danmark havde opstillet meget præcise krav til køretøjet.

510 hk DAF CF

SaZ s.r.o. valgte at byde med en DAF af typen CF-510 FAT, dvs. som 3-akslet forvogn med DAF’s mellemstore CF-førerhus med sovekabine, 13-liters MX13 Euro 6-motor på 510 hk, 6-trins Allison automatgearkasse samt DAF tandembogie.

Efter udbudsrunden viste SaZ’ tilbud sig at være det bedste baseret på pris, teknisk udformning og opfyldelse af de opstillede krav.

Den tjekkiske virksomhed har vundet ordrer på yderligere to vej-/skinnekøretøjer baseret på DAF-chassiser til Danmark. De vil blive leveret til Storebæltsforbindelsen i løbet af de kommende par måneder.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk