Toyota har stået som hybridbilernes alfader i snart 30 år – siden den første Prius blev lanceret i slutningen af forrige årtusinde (1997).

Dengang bilen, som en borgmester i hovedstaden og en skuespiller i Hollywood kørte i for at vise deres grønne image.

Designet var måske aparte, men hybridteknikken virkede – og brændstoføkonomien var i top.

Dårligt udsyn bagude

Nu er femte generation af Prius så landet, og selv om det fortsat er en hybridbil – nu som plug-in – så er designet ændret fra rent miljø til sport. Det vil sige en lav, strømlinet og meget smart bil.

Men det betyder også svær ind og udstigning – og ringe udsyn bagude. Det kunne en kamera- og monitorløsning kunne have klaret – i stedet for klassisk bakspejl – og det havde også løst udfordringen med den manglende bagrudevisker.

Til gengæld er udsynet fortil godt – med bilens Matrix lygter.

God vejgreb

Først anbragt bag rattet sidder man godt i de sporty stofbetrukne sæder – og bilen affjedring er komfortabel, men også sporty, så den klarer snildt en snoet bivej.

Instrumenteringen fungerer godt – hvor man som hos Peugeot skal kikke over hele rattet for at se urene.

Der er en lille 7 tommer digital skærm foran chaufføren – og en stor 12,3 tommer touchscreen i midten af instrumentbrættet.

Advarselslyde

Dertil en masse kontakter på rattet, som man skal lære at finde rundt i. Som EU’s nye sikkerhedsregler (GSR) kræver, er der en masse advarselslyde, når man passerer fartgrænsen – men systemet kan slås fra, og det er let via en knap på rattet.

Men det er en øvelse, som man skal gentage, hver gang man starter. Alternativt må man benytte bilens fartpilot. Den er adaptiv og læser skiltene.

Også andre sikkerhedssystemer virker godt – f.eks. linjevogter, blindvinkelalarm, træthedsovervågning og nødbremse.

B-pedal samler op

Vi skal også nævne 2-zone klimaanlæg, trådløs mobiloplader, læderrat og bakkamera (ved manøvrering) .

Dertil B-pedal, som er god til at samle strøm op. Rækkevidden, da vi begyndte turen, var 600 km.

Helt ladet op er rækkevidden 86 km på ren el, så mange kan sagtens nøjes med el i det daglige og så lade op om natten i f.eks. husets wallbox – men med kun én fase og 11 kW, tager det fire timer at lade op.

Meget lavere

Den ny 10 cm lavere Prius (i forhold til tidligere) har til gengæld fine køreegenskaber – og bilen er ganske hurtig. Især, når man bruger strømmen sammen med benzinmotoren – og udnytter alle 223 hk.

Så tager det 6,8 sekunder at nå 100 km/t. Bilen bruger stadig CVT automatgear, der dog er mere smidig end tidligere.

Ingen officiel Van-pris

Modsat forgængerne har Toyota ikke opgivet en gulpladepris – selv om den burde klare kravene.

Men da hvidpladeprisen er på 454.000 kroner, – plus glastag og 19 tommer alufælge til 15.000 kroner – vil en gulpladepris ligger på omkring 300.000 kroner.

Ikke godkendt med trailer

Bilens design er skråt og det meste af bagklappen udgøres af den store bagrude – så det er let at komme til pakkerne deromme.

Et minus er, at bilen ikke er godkendt med trailer, og så er det svært at gemme ladekablerne på langturen (ellers kan de jo blive hjemme).

Handskerumslås er der heller ikke. Læssehøjden har vi målt til 770 mm udvendigt og 70 mm indvendigt.

Fakta Toyota Prius 2,0 Plug-in hybrid Elegant:
Motor: 4 cyl. plug-in hybrid.
Slagvolumen: 1.997 ccm.
Ydelse system: 223 hk.
Drejningsmoment: 190 Nm.
Elmotor ydelse: 120 hk.
Drejningsmoment: 208 Nm.
Batteri: 13,6 kWh.
Forbrug WLTP: 123 km/l.
CO2 udledning: 11-16 g/km
Rækkevidde WLTP: 87 km (17 tommer fælge standard).
Rækkevidde testbil: 72 km (med 19 tommer fælge).
Topfart: 177 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 6,8 sek.
Gear: CVT trinløs aut.
Totalvægt: 1.995 kg.
Køreklar vægt: 1.545-1.605 kg.
Trailer: 0 kg.
Akselafstand: 2.750 mm.
Vendediameter: 5,4 m.
Læssehøjde udv./indv.: 770/77 mm.
Bremser: venti skiver/skiver.
Affjedring: Triangler for/uafhængig bag.
Dæk: Yokohama BluEarth GT 195/50 R19.
Pris testbil hvid plader: 454.000 kr.
Pris Van gule plader: Ca. 300.000 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk