Teknikken i bilerne fra Volkswagen gruppen går igen fra model til model, så selv om Volkswagen Golf og Skoda Octavia har samme maskine – så er det lidt sjovere at være bag rattet i søstermodellen Cupra Leon.
Vi har prøvet basismodellen som Sportstourer (stationcar) med 1,5 benzinmotor tilsat lidt minihybrid, og hvis man kan lide at forene det sporty og det praktiske, er det en god løsning.
Fast affjedring
Bilen, der er forhjulstrukket, har en meget fast affjedring som er med til at give et godt vejgreb – den bliver endda let adaptiv.
Der er skifteplader bag rattet, hvis man i stedet for den 7-trins DSG automat-gearkasse vil skifte gear manuelt.
Her kan anbefales ”sportmode,” som giver bedre og hurtigere reaktioner. Lydniveauet er så højere – men også ret sporty.
Vælg kørestil
Dertil elektriske sportssæder med læderkanter, som giver god støtte – ligesom der er varme i både sæder og rat (læder).
Man kan vælge imellem flere køremodes via en knap på rattet – f.eks. sport, personlig indstilling og landevej. På modsatte side af rattet er startknappen.
Frækt design
I nyeste udgave er designet peppet op med frække linjer i designet – og i kabinen er der gjort mere ud af designet med en stor 12,9 tommer skærm.
Her finder man mange indstillinger – men en del indstillinger sker heldigvis udenfor skærmen – f.eks. på rattet og under skærmen (varme og ventilation).
Populær som Van
Cupra – der i dag er et selvstændigt mærke ved siden af SEAT, har fået godt tag i erhvervslivet – og flere virksomheder (bl.a. Carlsberg) har valgt Van-udgaver af Cupra til flere formål.
Nu er testbilen ikke elektrisk – som flertallet af solgte nye biler i Danmark lige nu – så den er noget dyrere end den tilsvarende eludgave Tavascan.
Men testbilen, som koster 392.500 kroner på hvide plader, vil som Van lande på et prisniveau på godt 100.000 kroner under hvidpladeudgaven.
1.500 kg. trailervægt
Man får et cirka 1.500 liter stort varerum – og tilmed er bagklappen elektrisk. Læssekanten er 670 mm.
Nævnes skal også god aflæggeplads under gulvet – og aflæggeplads i midterboks og handskerum (uden lås.) Bilen har en trailervægt med bremser på 1.500 kg. Bilen laster 523 kg.
Meget udstyr
Udstyret i testbilen var omfattende – og så var der for 100.000 kr. ekstraudstyr.
I bilen skal vi nævne sikkerhedsudstyr som adaptiv fartpilot, blindvinkel-assistent, bakkamera, 3-zone klimaanlæg, LED forlygter, skiltegenkendelse, p-assistent for og bag, nødbremse og linjevogter.
Dertil udstyr som navigation, 18-tommer alufælge, et stort el-drevet glassoltag, stort musikanlæg og el-indklappelige sidespeje.
–
Fakta Cupra Leon Sportstourer 1,5 eTSI:
Motor: 4.cyl. benzin – mildhybrid.
Slagvolumen: 1,5 liter.
Ydelse: 150 hk v. 5.000 omdr.
Moment: 250 Nm v. 1.500 omdr.
Gear: 7 trins aut. DSG.
Topfart: 216 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9 sek.
Forbrug WLTP: 18,2 km/l.
CO2 udslip: 126 g/km.
Bremser: Vent. skiver for/skiver bag. ABS, esp.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Trailervægt m. bremser: 1.500 kg.
Køreklar vægt: 1.447 kg.
Lasteevne: 523 kg.
Akselafstand: 2.690 mm.
Varerum: Ca. 1.500 liter.
Goodyear Ultra Grip 235/35 R19.
Pris ca. Van: 300.000 kr.
Testbil hvide plader: 490.000 kr.
Pris hvide plader: Fra 392.500 kr.