På mandag den 1. juni fylder færgeforbindelsen mellem Spodsbjerg på Langeland og Tårs på Lolland 40 år – og det fejrer rederiet Færgen.
Forbindelsen mellem Langeland og Lolland er dog ældre, for der er beretninger om sejlands mellem de to øer siden middelalderen – og en egentlig færgerute har der været i mange hundrede år.
.
40 år på ruten
En af dem, der husker den nyere historie bedst, er Dan Jensen, som igennem 40 år var ansat på Spodsbjerg-Tårs-overfarten som blandt andet maskinchef. Han har på nærmeste hold oplevet en færgerute, der på alle måder har gennemgået en rivende udvikling.
”Hvor styringen tidligere foregik rent mekanisk, foregår alting i dag ved hjælp af computere. Derudover er fokus på sikkerhed og miljø højnet voldsomt i takt med den tekniske udvikling, så der i dag for eksempel er automatisk brandslukningsanlæg og forskellige overvågningsanlæg flere steder på færgerne. Den løbende udvikling har også betydet, at arbejdet blev ved med at være spændende. For mig var færgerne en fantastisk arbejdsplads, for ellers havde jeg ikke været der igennem 40 år,” siger Dan Jensen, der lod sig pensionere fra sin stilling som senior maskinchef i 2012.
Nye færger i 2012
Samme år indsatte Færgen de to nuværende dobbeltender-færger ”M/F Langeland” og ”M/F Lolland” på ruten mellem Spodsbjerg og Tårs. Med de topmoderne færger er overfarten nu trådt ind i en helt anden tidsalder.
For 40 år siden sejlede man på gammeldags vis med to hovedmotorer, der blev manøvreret direkte fra maskinrummet, ligesom kommunikationen mellem bro og maskinrum foregik via maskintelegrafer. I dag foregår fremdriften dieselelektrisk ved hjælp af fire eldrevne skruer, som bliver styret direkte fra broen.
Bedre manøvrering
Det giver en meget bedre manøvreevne og en meget roligere overfart.
Dan Jensen nåede siden sin ansættelse i 1972 at være beskæftiget med ni
forskelige færger på ruten.
De nuværende dobbeltender-færger ”M/F Langeland” og ”M/F Lolland” er begge 99,9 meter lange og kan fragte op til 600 passagerer og 122 personbiler. I hverdagene er der timedrift fra tidlig morgen til sen aften, og overfarten varer 45 minutter.
Jubilæet bliver fejret på mandag gratis kaffe, the og kakao til de voksne samt is til børnene.