De senere år har en Jeep været en stor bil med super luksusudstyr og kraftige motorer, men nu er der kommet en Jeep, der ikke er meget større end ur-Jeep’en fra 1941.

Bilen er opstået i et tæt samarbejde med de italienske ejere fra Fiat – og bilen bygges også i Italien – på fabrikken i Melfi ved Napoli. Her bygges på samme samlebånd Fiat 500 X, som Renegade deler platform og motorer med.

Så trods den italienske forbindelse, er bilen udviklet af amerikanerne, der har sikret bilen det helt rigtige DNA – inklusive de syv ribber i kølergrill’en.

Topmodel – attraktiv som Van
Vi har prøvet topudgaven med betegnelsen Trailhawk – for køber man en gulplademodel, er der jo dømt cirka halv pris plus moms, så den koster godt 246.000 kr. plus moms.

Fiat i Danmark forventer at over 20 procent af salget bliver som gulpladebil, hvor andelen som Van i den største Grand Cherokee er omkring 50 pct.

Bilen er højt specificeret – og til terrænet har den bl.a. standard reduktionsgear og flere indstillinger end de mindre udstyrede modeller. Ud over automatik, kan man vælge sne, sand, mudder og klipper – alt indstilles med en drejeknap. Og resultatet ses som en tegning af bilen i displayet, hvor den køre i f.eks. sand eller mudder.

Fine terræn-egenskaber
Frihøjden er 20 cm og til- og frakørselsvinkler og rampevinkel er henholdsvis 30-, 34- og 24 procent – så det er en bil, der kan klare de fleste udfordringer i terrænet. Til med vejer den kun omkring halvanden tons. Standard er bakkehjælp – hill descend control og Hill Start Assist.

Man sidder højt i bilen som det hører sig til – og en anelse lodret. Trailhawk har topmotorisering på 170 hk diesel og tillige 9 trins automatgear – som til- og frakobles automatisk. De 350 Nm. betyder også en god trækkraft.

Taler man trailer, må den trække op til 1.500 kg – fint nok til en hestetrailer eller en større erhvervstrailer. Trailer-stabilisering er standard. Læssehøjden til varerummet er 76 cm.

Masser af udstyr
I Trailhawk udførelse får man udover 17 tommer alu-fælge også to zone klima anlæg, 7-tommer varme-skærm, linjevogter (Lande Departure sensor), fartbegrænser, trækkroge – og skulle man forvilde sig ind i byen, er der også parkeringssensor. Dækkene på testbilen var helårsdæk, men kan fås med særlige terrændæk.

Af andet udstyr kan vi nævne dæktryksmåler (TMS), fartpilot, midterboks, handskerumslås, seks airbags, elektronisk stabilitets kontrol, ABS, antispin-system, tågelys og antikollissions-system

Farve-symfoni
Dertil kommer elektrisk p-bremse, Blind-Spot advarsel i sidespejle, læderrat samt lædersæder. Bilen har både Bluetooth, Aux og tilslutning til iPhone.

I Trailhawk er aludetaljerne i kabinen også holdt i sølvrød farve, som giver et flot farvespil.

Kabinen er luksuspræget med sine lædersæder, mens instrumentbrættet er mere almindeligt med hård plast. Fartpilot, telefon og radio styres fra rattet. I det hele taget er bilen let at blive dus med.

Retro-detaljer
Baglygterne er designet, så de ligner de benzintanke (Jerrycanes), som ur-Jeep’en havde – og omdrejningstælleren har i stedet for et rødt felt et brunt mudder sprøjt. Endne en deltaje: en klassisk 41-Jeep er markedet i nederste højre hjørne af forruden.

Den kun 425 cm lange bil er på grund af sit firkantede design ganske rummelig i varerummet – nemlig godt 1.200 liter. Der er seks fastgørelseskroge.

Trods sin højde kører Jeep Renegade fint – også på landevej, selv om den er lidt stivbenet. Højden betyder en rar ind- og udstigningshøjde.

Man har en god og høj siddestilling takket været multijusterbart rat og sæde (dog ikke trinløst) – og så er der varme i både rat og sæder. I terrænet har passageren et kraftigt håndtag til at klamre sig til ud over det almindelige fartgreb over sideruden.

Tekniske data Jeep Renegade Trailhawk
Motor: 4 cyl. turbodiesel.
Slagvolumen: 1.956 ccm.
Ydelse: 170 hk v. 3.750 omdr.
Moment: 350 Nm v. 1.750-2.500 omdr.
Gear: 9 trins automatisk.
Træk: 4×4 m. reduktionsgear.
Topfart: 196 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 8,9 sek.
Forbrug g/s: 16,9 km/l.
CO2 udledning: 155 g/km.
Grøn ejerafgift årlig 6.060 kr.
Til/frakørselsvinkler/rampevinkel: 30/34/24 grader.
4×4 modes: auto, sne, sand, mudder, klipper.
Dæk: Good-Year Vector 4 Seasons 215/60 R17.
Varerum ca. 1.200 liter.
Læssehøjde: 76 cm.
Garanti bil/lak/rust: 2/2/7 år.
Pris: 245.937 kr. plus moms.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk