(BIRMINGHAM)

Isuzu. Et mærke, som er stort i Storbritannien, men som først er på vej til Danmark nu. Først med D-Max modellen – men på biludstillingen i Birmingham vistes den nye 7,5 tons udgave af N modellen med Euro 6 motor og tilnavnet Urban.

Måske det var noget for Nellemann Group, der importerer Isuzu til Danmark, at se på. D-Max blev i øvrigt også vist i en Euro 6 version, hvis man vil være moderne. En spændende liftmodel er måske en idé til vinduespudsere.

Renault Trucks (det røde program) havde også premiere på hele deres nye program. T modellen har været på banen nogle måneder, men med var også den nye D-Linje og den helt nye Master, som nu har fået front-DNA fra Renault personbiler (det gule program).

Sidste engelsk byggede varebil
Master stod dog også på Renaults personbilsstand sammen med den helt nye Trafic. Sammen med søstermodellerne Movano og Vivaro havde de verdenspremiere på Birmingham messen. Vivaro skal sidste Van bygges i England (Luton).

Nyhed fejrede også varebiludgaven af det lille el-køretøj Renault Twizy med plads til 75 kg. i varerummet. Rækkevidde: 80 km.

Verdenspremiere havde også den helt nye Citroën Jumper, der kaldes Relay i Storbritannien. Til gengæld havde Fiat stadig den forrige Ducato-model på deres stand. Den ære får til gengæld Vestfyn Trækker – og det er et særsyn. Peugeot var ikke med i Birmingham, så den tredje partner kunne ikke ses.

Utroligt varebilsår
I det hele taget er 2014 et utroligt varebil-år – Ford har netop vist den lille Courier som den sidste af de fire nye Transit-modeller. Opel Movano og Renault Master har vi nævnt – ligesom Opel Vivaro og Renault Trafic. Fiat Ducato er klar i Danmark og følges snart af søstrene Citroën Jumper og Peugeot Boxer. Iveco er på trapperne med den helt nye Daily.

Mercedes-Benz viser snart den nye Vito – og så kommer eludgaven af Nissan NV 200, eNV 200 med hurtigladesystem som personbilen Leaf.

eNV200 var netop i forbindelse med udstillingen blevet bestilt i 100 enheder af energiselskabet British Gas (som også sælges strøm). Inden har de testet 28 forserieudgaver – og blev så tilfredse, at de bestilte det store antal.

Überefficient
Tilbage til Birmingham messen: MAN viste sin seneste modelserie, som i Storbritannien skal sælges på tysk kvalitet – med tilnavnet Überefficient. En række brugte lastbiler havde fået samme tilnavn.

Mercedes-Benz er store i Storbritannien – og viste hele programmet, bl.a. de nye distributionsmodeller Atego og Antos – men også Actros og entreprenørbilen Arocs havde fået en fremtrædende plads. Bestiller man sin lastbil nu, kan den leveres i november. Udenfor Danmark sælges Fuso af Mercedes – og der var også blevet plads til den nye hybrid Euro 6 model.

Iveco har et godt navn på de britiske øer. De overtog eksempelvis Ford Cargo, hvorfor Iveco kalder deres lille lastbil for EuroCargo. Nu i seneste udgave, som netop er landet herhjemme.

To meter længere trailere
Udstillingen i Birmingham viste også en del nyheder på opbygger og udstyrsleverandører. D”Hollandia havde premiere på nye rammemonterede lifte, DEL under Cargotec viste lift med nedfældelige sidefjelle – fint til parkering halvt oppe på fortovet.

Dækproducenterne var også med på messen – bl.a. med ny X-Line Energy og XMulti, der afløser XTE dækket, Hankook viste de nye lastbildæk AH31 og DH31 samt varebilsdækket Vantra LT og Good-Year deres Fuelmax serie samt K-Max serie. Bridgestone viste deres nye serviceprogram ”Total Service Care.”

Spændende var også det britiske forsøg med længere trailere, hvor der er udstedt licens til 999 produktioner. På messen udstillede producenten Montracon sine 15,6 meter-trailere, der er to meter længere end normalt plus 4,2 meter høje. Totalvægt 44 tons. Til gengæld er modulvogntog ikke kommet til England.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk