(MAINZ)

Linde Material Handling, én af verdens helt store producenter af intern transport, valgte at droppe ud af CeMAT udstillingen og etablere sin helt egen udstilling i Mainz – tæt på Frankfurt.

Et stort område, hvor der var plads til både nuværende og kommende produkter.
Fordi der ikke var konkurrenter i nærheden, kunne Linde spille med næsten åbne kort. Faktisk var der kun ét sted, hvor pressen ikke kunne fotografere – og det var på ”Truck Clinic”.

“No pictures, please – keine photos, bitte,” sagde chefen for Lindes market research manager, Serkan Bozlu, til de fremmødte journalister.

Håndplukkede kunder
En kæmpe hal med en masse el-gaffeltrucks, hvor kunder og sælgere i flere uger kunne teste både de nyeste maskiner fra Linde og de mest solgte  konkurrenter fra alle andre producenter. Kunderne var blevet håndplukket til opgaven ud fra, at de havde mange maskiner i selskabet. De skulle så give karakterer til de enkelte modeller.

”Vi beder så kunderne om at give os deres mening om hver truck – ideer for forbedringer, vigtige udviklings-mønstre og om nye dele og ideer. De kommer med værdifulde observationer, som de fortæller vores udviklingsfolk om”, siger Serkan Bozlu.

På den måde finder Lindes udviklingsfolk ud af, om de eventuelt skal fortsætte med at arbejde på et projekt.

Mange spørgeskemaer
”Vi har mange spørgeskemaer, hvor der skal svares – f.eks. om fordele og ulemper ved bakkestart, kørsel med vægt og test ned i mindste detalje. Ofte fem-seks timer i træk – men ingen klager. Vi til gengæld lærer vores markeder at kende i forhold til konkurrenterne. I forhold til testen af vores el-trucks foregår det kun her i Mainz – og det vores ingeniører lærer, vil indgå i de næste generationer af trucks,” siger Serkan Bozlu.

Det bedste er, fortæller Bozlu, at alle testfolk er helt neutrale kunder, der siger deres mening – om alle typer trucks og warehouse-produkter.

De kommer fra alle lande i Verden, vi kender det firma, som de arbejder for – og deres funktioner i firmaet. Det kan både være servicefolk, truckførere – og ledelse. Men de skal have erfaring med at køre – og have erfaring med andre mærker. En enkelt mærke er ikke repræsentativt nok.

Stort forarbejde
”Det hele varer en måned her – men bagefter bearbejdes materialet i to måneder. Men faktisk varede forberedelserne til hele set-up’et i syv måneder. Mange af maskinerne er prototyper i tidlige stadier – og vi henter værdifuld information, så vi undgår at spilde tid på en forkert udvikling – og ikke mindst at undgå at miste penge.” siger Serkan Boslu.

Han indrømmer, at det ikke er første gang, at man prøver et lignende forsøg – men det var med f.eks. gas og dieseltrucks.

”De test foregik ofte hjemme i hovedkontoret i Aschaffenburg – og dér har vi virkelig fået gode resultater, som vil ses på de produkter, som måske snart præsenteres. Når det gælder el-trucks, har vi valgt at samle kunder her på en udstillingsplads i Mainz – det er mere koncentreret. Men vi vil også få mange informationer fra dette tidligere stadie, som kunderne får glæde af om nogle år.,” siger Serkan Boslu.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk