Renault Master tilbydes i en ny elektrisk E-TECH varebilsudgave med længere rækkevidde og støjfri distribution i morgentimerne.

Renault Trucks har allerede solgt en del af den nye Master E-TECH i Danmark – bl.a. til køletransporter.

”Vi har solgt den med køleboks til kunder, der benytter den til transport af fødevarer. For så kan godset leveres tidligt om morgenen uden nogen støj – så naboer til f.eks. supermarkederne ikke forstyrres,” siger Jakob Eisemann.

Han er salgsansvarlig hos Renault Trucks, der er ene om at tilbyde den elektriske franskmand via Volvo Truck Centre i Danmark.

Stigende interesse

Krav fra kunderne – bl.a. kommuner – betyder også, at interessen for elektriske varebiler er stigende.

”Ud over distribution i nærområder har vi også kunder gartnere, hospitaler og kurérvirksomheder som kunder til bilen, siger Jakob Eisemann.

Han fortæller, at en kunde, der f.eks. har en fast rute med mange aflæsningssteder passer godt til rækkevidden på 147 km.

To solpaneler på taget

Testbilen – chassisudgave med alukasse – var monteret med to Victron solpaneler på taget af kassen, og de forlænger rækkevidden. Via en app kan man følge med i ladning og afladning af solcellerne.

Den længere rækkevidde betyder øget anvendelse og mindre rækkeviddeangst hos chaufførerne.

Det betyder, at testbilen dog fortsat primært er en transportløsning for byer og i den nære omegn – med mindre man kan sjatlade i løbet af dagen.

Nøjes med 80 pct.

Opladning foregår i virksomheden om natten – så den er klar til nye opgaver dagen efter. Efter 90 pct. opladning, vil systemet begynde at lade på bilens 12 volts batteri.

Optimalt er at batterierne har den rette temperatur – samt kun at lade dem 80 pct – det vil få batterierne til at holde længere.

Anden generation

Master E-TECH er anden generation el-udgave af Master – nu med 52 kWh batteri mod tidligere 33 kWh batteri – og det har forbedret rækkevidden (WLTP) fra 119- til 204 km i kassevognsudgaven – i vores testede chassisudgave er rækkevidden nu 147 km.

I udlandet sælges 33 kWh versionen fortsat – og det er den, der danner basis for den kommende brintudgave H2 TECH, som Renault Group bygger i datterselskabet HYVIA.

Denne udgave har 400 km rækkevidde – og lades lige så hurtigt som en dieselbil.
Ny Master udgave i 2024

Helt ny Master på vej

En helt ny Renault Master – både i udgaver med diesel, el og brint – får premiere på den store franske transportmesse ”Solutrans” i Lyon i november måned.

Den nye udgave af Master skulle være på det danske marked i begyndelsen af 2024. Rækkevidden i den nye udgaves eludgave skulle ifølge fabrikken nærme sig 400 km.

Renault Group bygger alle Master-modeller på deres fabrik i Batilly i det nordøstlige Frankrig – og så sælger Master til Renault Trucks.

Bygges til el af PVI

e-udgaven af bilen leveres videre til datterselskabet PVI, som bygger den om til elbil. Chassis-modeller leveres derefter til opbyggere.

Renault Group købte tidligere det franske firma PVI (Power Vehicle Innovation), som er kendt for at ombygge diesellastbiler til el- eller naturgas køretøjer.

PVI er med i udviklingen og udbygningen af strategien for elektriske køretøjer hos Renault og alliancepartnere.

Test over 200 km

Vi har prøvet den nye franskmand både ved præsentationen i dens hjemland og ved en test herhjemme – så vi samlet har kørt ca. 200 km i bilen.

Bilen er meget letkørt under alle forhold – og følger godt med i trafikken. Den ændrede teknik i den elektriske Master sikrer fortsat god acceleration og smidig kørsel, da der er moment fra 0 km/t.

Komforten er ganske rimelig – og der er jo fortsat god aflæggeplads i kabinen, Master har endnu en fordel – lav læssehøjde, og det har bl.a. gjort den populær som hestetransport.

Test med og uden last

Mens der er tre indstillinger for rekuperation i den helt nye udgave af den lille varebil Renault Kangoo E-TECH, er der kun én mulighed via bremsepedalen i Master E-TECH .

Der er også mere støj fra elmotoren i Master end i Kangoo – men Kangoo er jo også en helt ny konstruktion.

Testen af Master E-TECH i udlandet var med 500 kg nyttelast – ud af en samlet nyttelast på 1.250 kg. som kassevogn – som var den udgave, vi kørte i Frankrig.

700 kg. nyttelast

Herhjemme var testbilen en chassisbil med traditionel alukasse fra fynske Danlad og læssebagsmæk fra tyske BÄR. Her er nyttelasten 700 kg – og opbygningen vejer 800 kg. Der er plads til otte paller på bilen.

Længden på bilen er 7,25 meter, men for kunder, der kører meget mellem landsdelene, kan man få en 6-pallers udgave på seks meter og komme billigere over Storebæltsbroen.

25,6 kWh pr. 100 km

Forbruget på bilens instrumenter var 28,8 kWh pr. 100 km på vores testtur fra Høje Taastrup til København centrum og nord på til Nærum ad Strandvejen og retur.

Bilen havde kørt 475 km ved start – og samlet nåede vi 85 km og totalt 560 km for bilen. Over alle 560 km har snit-forbruget ligget på 25,6 kWh pr. 100 km.

Med servicekontrakt

Renault Truck i Danmark har oplyst, at der p.t. ikke er officielle priser på Renault Master Electric – men hos producenten, Renault Group i Frankrig, har vi fået oplyst, at billigste Master Electric i chassisudgave koster fra 57.800 Euro – ab fabrik.

De fleste kunder har købt bilen kontant – og vælger desuden en servicekontrakt. El-udgaven af Master er typisk dyrere end dieseludgaven – men billigere at servicere, fordi der er færre sliddele. Der er otte års garanti på batteriet eller 160.000 km.

Batteriet på Master E-TECH er nu på 52 kWh i stedet for tidligere 33 kWh. Drejningsmomentet er fortsat på 225 Nm. Elmotoren yder 57 kW. Man kan lade bilen 80 pct. op på 6,5 timer ved en 7,4 kW wallboks i firmaet – med en hurtiglader (DC) tager 80 pct. opladning to timer.

Maksimum 80 km/t

Master E-TECH er ingen hurtig bil. Topfarten i kassevognen på 3,1 tons er 100 km/t – i chassisudgaven 80 km/t. Det vidner om, at transportopgaver i- og omkring byer er hovedformålet. På motorveje øges forbruget.

Bilen har en onboard lader, som kendes fra personbiler – og der er mulighed for forvarmning af kabinen. Det er heller ikke muligt at montere anhængertræk.

Udstyret omfatter bl.a. handskerum og udtræksplade (bord) i højre side. Bordet kan erstattes af passager-airbag. Vi kan også nævne justerbart rat.

Historien om Master

Renault Master kom frem i 1980 og anden-udgaven fra 1997 blev tilmed valgt til Van of the Year for 1998. Anden udgave blev produceret fra 1997 til 2019.

For 36 år siden forsøgte fabrikken sig faktisk med en elektrisk prototype – men interessen hos kunderne var begrænset.

Men selv om der i denne test er fokus på eludgaven af Master, vil en dieseludgave holde mange år endnu.
Sidst på året vil den elektriske Trafic E-TECH også være klar herhjemme.


Faktaboks – Renault Master E-Tech chassis:
El-motor: 57 kW (76hk)
Moment: 225 Nm.
Batteri: Litium-ion 52 kWh.
Rækkevidde WLTP chassis: 147 km.
Rækkevidde WLTP by: 204 km.
Topfart: 80 km/t.
Forbrug testbil totalt: 25,6 kWh/100 km.
Forbrug test: 28,8 kWh/100 km.
Opladning vekselstrøm 100 pct. (AC): 7,4 kW – 8 timer.
Opladning jævnstrøm 100 pct. (DC): 22 kW – 3 timer.
Opladning Wall Box hjemmelader (AC): 11 kW – 16 timer.
Type opladning:16A
Batteri garanti: 8 år/160.000 km.(min 70 pct.)
1. service: 40.000 km.
Antal paller testbil: 8.
Totalvægt testbil: 3,1 tons.
Nyttelast testbil: 700 kg.
Trailervægt: 0 kg.
Længde testbil: 7,2 m.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris chassis af fabrik fra: 57.800 Euro.
Danske priser: p.t. ikke officielle.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk