De fleste bilfabrikker er lukket – ikke kun i Europa. Senest har BMW og Toyota lukket ned. For BMW´s vedkommende både i Tyskland og i Sydafrika – og for Toyota i hele Europa plus i Tyrkiet.

Også aristokratiske Rolls Royce stopper produktionen. MAN Trucks har ifølge mediet Automobilwoche desuden droslet ned.

BMW har her i eftermiddag også meldt ud, at produktionen er indstillet i fire uger – til 19. april. Hos BMW ved man, at det vil gå ud over leveringssikkerheden – men man er fortrøstningsfulde. I Kina, hvor Corona virus først dukkede op, er der igen normal produktion på BMW’s fabrikker.

Scania stopper straks

For kort tid siden lukkede også svenske Scania deres produktionssteder i Europa. Det oplyser SVT Nyheder.

Kun meget få bilfabrikker har fortsat gang i deres produktion – det gælder bl.a. Volvo personvogne samt en række lastbilsfabrikker.

Toyota: Handler om sikkerhed

”Vi træffer beslutninger baseret på vores medarbejderes og samarbejdspartneres sikkerhed og under hensyntagen til de, der i øjeblikket håndterer dette udbrud. Vi vil fortsat handle rettidigt i denne meget hurtigt udviklende situation og vil fremover stadig basere vores beslutninger på de vejledninger og anbefalinger, vi modtager fra myndighederne i hvert enkelt land og region,” udtaler pressechef Anders Tystrup fra den danske Toyota importør.

Overalt i Europa har Toyota indført en række foranstaltninger i tråd med sundhedsmyndighedernes henstillinger til støtte i bestræbelserne på at forhindre og bremse spredningen af COVID-19.

Vanskelige forsyningskæder

”Det være sig øget hygiejne og rengøringsforanstaltninger, informationsdeling, anmodning om at arbejde hjemmefra for kontorpersonale, rejsebegrænsninger, aflysninger eller udsættelse af ikke-væsentlige arrangementer og møder samt fysisk afstand til hinanden – både internt blandt medarbejdere og udadtil over for kunder og samarbejdspartnere,” siger Anders Tystrup.

Med den voldsomme acceleration af corona-virus i forskellige europæiske lande og regioner og de deraf følgende nedluknings-foranstaltninger truffet af to forskellige nationale og regionale myndigheder, oplever Toyota usikkerhed om salget på kort sigt, og vanskelighederne i logistik- og forsyningskæder vil stige i de næste uger.

Gradvis lukning fra i dag

Toyota i Europa har derfor besluttet at igangsætte en gradvis lukning af produktionen af de fleste af dores biler, motorer og gearkasser på europæiske fabrikker gældende fra i dag – 18. marts 2020.
De omfattede fabrikker i Europa er følgende:

Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) i Onnaing i Nordfrankrig.
Toyota Motor Manufacturing UK (TMUK) i Burnaston og Deeside i England.
Toyota Peugeot Citroen Automobiles (TPCA) I Kolin i Tjekkiet (fra 19. marts 2020).
Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) i Walbrzych og Jelcz-Laskowice i Polen.
Toyota Motor Manufacturing Turkey (TMMT) i Sakarya i Tyrkiet (fra 21. marts 2020).

Forsætter med reservedele

Processer, der er vigtige for samfundet – som f.eks. levering af reservedele til biler, som skal sørge for offentlighedens sikkerhed, vil fortsætte.

Ligeledes vil processer og projekter, der anses som væsentlige i bestræbelserne på en smidig genstart af produktionen på fabrikkerne samt væsentlige i forhold til fremtidig aktivitet på fabrikkerne, så som projekter med nye biler, blive opretholdt med nødvendigt personale.

Toyota har åbent i Danmark

”Det vurderes fra land til land, hvorvidt Toyota-forhandlere har åbent for salg af biler og Toyota-værksteder for service og reparationer. I lande, hvor myndighederne har lukket ned, er forhandlere og værksteder helt eller delvist lukket. I Danmark har alle Toyota-forhandlere og –værksteder i skrivende stund åbent og tager alle de forholdsregler, der er mulige, for at sikre kunderne den størst mulige tryghed,” siger Anders Tystrup.

Flere Toyota-forhandlere og -værksteder tilbyder en såkaldt hente-/bringe-service, der betyder, at man kan få hentet sin bil på privatadressen, når den skal have lavet service. Efter serviceeftersynet returnerer Toyota-værkstedet så bilen på privatadressen.

Brug nøgleboks

”Det er selvfølgelig også altid muligt at stille sin bil selv og aflevere bilnøglen i en særlig nøgleboks hos forhandleren. På den måde undgår kunderne at komme i direkte kontakt med andre personer ved aflevering af deres bil til service,” siger Anders Tystrup.

Herefter sikrer værkstedet, at det aftalte arbejde på bilen bliver udført af en mekaniker, der bærer engangshandsker, ligesom der også bruges både rat- og sædeovertræk.

Holde fysisk afstand

”Alle medarbejdere tager alle forholdsregler og er instrueret i at bruge håndsprit, ikke længere at give hånd samt holde god fysisk afstand både internt til hinanden og til kunder,” siger pressechef Anders Tystrup hos Toyota Danmark.

I tilfælde af total nedlukning af samfundet i Danmark vil det fortsat være muligt for kunder at komme i kontakt med Toyota via e-mail og telefonisk.

Går direkte til ny Yaris

For Toyotas vedkommende har man lukket fabrikken i Nordfrankrig, hvor Yaris bygges. Egentlig skulle den hidtidige model have været produceret frem til sommer, hvor produktionen af den nye Yaris skal sættes i gang.

Nu kommer den nuværende Yaris ikke til at blive produceret længere, oplyser en talsmand fra Toyota til det tyske medie Automobilwoche  – for produktionen skulle have stoppet om op mod halvanden for at forberede den nye udgave.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk