Stellantis koncernen, som bl.a. omfatter Peugeot, Citroën, Opel og Fiat, vil nu udvide produktionen af varebiler, der kører på brint.

Det drejer sig om 3,5 tons bilmodellerne Peugeot Boxer, Citroën Jumper, Opel Movano og Fiat Ducato, der vil få en rækkevidde på godt 500 km.

I forvejen har Stellantis allerede lanceret brint-udgaver af de mindre varevogne Peugeot Expert, Citroën Jumpy, Opel Vivaro og Fiat Scudo.

Ekstra Plug-In teknik

For disse varevogne sikrer anden generation af brændselscellesystemet iøvrigt en rækkevidde på op til 400 km og en tankningstid på mindre end fire minutter.

Der er nemlig ikke plads til så store brinttanke under gulvet på mindre varebiler som på de store varebiler.

I forvejen er brændselsceller og batterier placeret under frontklappen. De mindre varebiler har tillige også plug-in hybrid teknik – hvis de løber tør for brint.

Frankrig og Polen

Alle brint-udgaverne bygges på to fabrikker – dels i franske Hordain og dels i polske Gliwice.
Forskningscentret for Stelantis’ brintteknologi er henlagt til Opel i Rüsselsheim, der har arbejdet med brintbiler i mere end 25 år.

“Når vi integrerer de første mellemstore varevogne og de store brintbiler på vores produktionslinjer, er det for at bevare vores førende position inden for brintteknologi og gøre den tilgængelig for vores kunder.”Det udtaler Jean-Michel Billig, Stellantis Chief Technology Officer,

Hydrogen Fuel Cell Vehicle Development, til det tyske fagblad Logistra.

Ingen brinttanke i Danmark

Brintbilerne er baseret på den samme teknologi, der anvendes i batterielektriske varebiler – og er beregnet til at tilbyde korte tankningstider uden at det går ud over nyttelasten.

Tankningen tager cirka fem minutter – men herhjemme er der p.t. ingen brintanlæg.

Brint- og brændselscelleteknologi spiller en vigtig rolle for Stellantis’ planer for fremtiden.
Siden i fjor har Stellantis være medejer af den franske brintteknologi-virksomhed Symbio, hvor også dækproducenten Michelin er medejer.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk