Der er nu 78.000 kroner at spare på den store elektriske eTGE varebil fra MAN. Priserne er sat ned, så de nu begynder ved 399.000 kroner.

Det betyder, at bilen nu lettere kan konkurrere med dieseldrevne varebiler i pris – fordi total- og driftsudgifterne på elbiler er lavere end på dieselbiler.

”Vi har ikke fjernet noget af udstyret, men vi har sammen med vores forhandlere et strategisk mål om at komme bedre ind på markedet med elbilerne – og har samtidig lykkedes med at få bedre priser fra fabrikken i Tyskland. Dermed kan vi håbe på at få en bedre del af markedet,” siger markedskommunikationschef Claus Lindholm fra den danske MAN importør.

Skub i den grønne udvikling

Han fortæller, at MAN Danmark gerne vil være ekstra konkurrencedygtige, men også gerne vil være med til at sætte yderligere skub i den grønne udvikling.

Det kræver bl.a., at der skal flere elektriske varebiler på gaden i stedet for dieseldrevne varebiler – hvor elbiler bedst passer til jobbet i bycentre.

”Når prisen på MAN eTGE kombineres med de langt lavere driftsomkostninger, især hvad angår energi (brændstof) og vedligeholdelse, samt et meget højt standardniveau af sikkerhedsudstyr, så koster den elektriske varebil i sidste ende ikke mere end dens dieseldrevne konkurrenter. Samtidig er den langt mere miljøvenlig,” oplyser Claus Lindholm.

El-lastbiler også på vej

Ud over at have elektriske varebiler på programmet, er MAN i gang med at lancere elektriske bybusser og elektriske distributionslastbiler.

Alle elektriske køretøjer fra MAN har altid fokus på anvendelsen af køretøjet i bytrafikken. MAN eTGE er også rettet mod de kundegrupper, der overvejende opererer i byområder, såsom pakkedistribution, håndværkervirksomhed og kommunale tjenester.”

MAN eTGE kan oplades med almindelig opladning via en AC-opladestation (vekselstrøm), mens den hurtigste måde at oplade MAN eTGE på er ved en DC-opladestation (jævnstrøm), hvor køretøjet kan lades op til 80 pct. på kun 45 minutter.

Salget kommet godt i gang

”Kombinationen af de lave anskaffelsesomkostninger, det omfattende standardudstyr, de lave driftsomkostninger, otte-års batterigaranti og fem års total garanti, gør den elektriske varebil attraktiv i omstillingen til en verden af e-mobilitet,” udtaler Claus Lindholm.

Trods den korte tid på markedet, har MAN Danmark allerede solgt sin elektriske varebil til flere store operatører, heriblandt Citylogistik og Bring, der begge opererer med gods- og pakkedistribution i København.

Tekniske data MAN eTGE:
Drivlinje: Elektrisk motor
Gearkasse: 1-trins gearkasse
Maks. power/maks. moment 100 kW/290 Nm
Batterikapacitet: 35,8 kWh, litium-ion batteri
Rækkevidde: 115 km ( WLTP)
Faktisk rækkevide inden for bydrift: 120-140 km
Lastrumsvolumen 10,7 kubikmeter
Nyttelast: Ca. 1 ton
Lade-muligheder: AC opladestation (op til 7,2 kW i 5 timer og 20 minutter) DC opladning (op til 40 kW i 45 minutter)
Ladestik: CCS (Combined Charging System)
Standardudstyr: ComfortPlus førersæde, dobbelt passagersæde, opvarmet forrude, MAN Media Van Navigation, Climatronic aircondition system, cruise control, bakkamera, LED forlygter, nødbremsesystem (EBA), aktiv vognbaneassistent, blind-spot og udkørselsassistent, sidekollisionsassistent, hill start samt sidevinds- og fjernlysassistent.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk