(SAALFELDEN)

MAN viser på den kommende IAA transportmesse i Hannover deres opdaterede TGE-varebilsserie – hvor det handler om alt andet end drivliner, der er genbrug.

Vi har været til en præsentation af 2025 nyhederne i østrigske Saalfelden i Tyrol – populær østrigsk skiområde om vinteren og vandreområde om sommeren.

Vi kørte såvel i en 177 hestes udgave med forhjulstræk og en 163 hestes udgave med firehjulstræk. Masser af overskudskraft i 2-liters motorerne – som er opdaterede med et umiddelbart smidigere gearskift i de manuelle udgaver.

Første TGE i 2017

Overordnet er der tale om en varebil men en høj kvalitet – noget som løbende er blevet forbedret siden den første TGE så dagens lys i 2017 som søstermodel til Volkswagen Crafter. Begge fra Volkswagen gruppen.

Udefra er der ikke megen forskel at se, men en helt ny digital instrumentering og muligheden for en 12,9 tommer touchscreen viser, at tyskerne følger udviklingen. Standard er en 10,4 tommer skærm – men stadig en del større end tidligere.

Skærmen foran chaufføren er også digital og viser – når der er bestilt navigation – også vejvisning.

Flere assistentsystemer

Allervigtigst er dog, at der er kommet flere assistentsystemer til udstyrslisterne – mange dog fortsat som ekstraudstyr.

Det gælder først og fremmest adaptiv fartpilot, som man kan bestille i bl.a. sikkerheds- og komfortpakker. Man kan også vælge en ny uheldsassistent, som vi prøvede ved at slippe rattet.

Bilens lane-keeping assistent holdt bilen på sporet, men man blev bedt om at holde på rattet. Det gjorde vi ikke – og så bremsede bilen ned og tændte advarselsblinket. Normalt sendes besked til redningstjenesten, men vi nåede dog at reagere inden.

Særlig top-model

Der er en hel del udstyrs at vælge imellem – som vi ikke kan komme ind på, men bl.a. er der nødbremse og blindvinkelalarm.

Sammen med den nye TGE-serie, som kaldes Next Level, er der mulighed for at bestille en særlig udstyrsmodel, lakeret i kobber-metalfarve med diverse aludetaljer, aluminiumsfælge (sølv eller sorte) – samt en særlig kølergrill med bogstaverne ”NEXT” indfældet.

MAN medarbejdere fortalte i Østrig, at den nye Next Level generation kan bestilles nu – og den danske importør har også en brochure og prisliste klar med indstigningspris for kassevognen på knap 337.000 kroner plus moms.

eTGE om to-tre år

MAN har i dag el-versioner af mange af deres busserier og lastbiler – men ikke længere af TGE-serien, som ellers var det første el-køretøj fra fabrikken.

Men rækkevidden var begrænset, hvor konkurrenterne efterhånden kørte længere. Så eTGE blev samme med eCrafter skudt til hjørne.

Nu går der yderligere to-tre år, før den elektriske eTGE/eCrafter er tilbage på banen – og nu udvikles de internt hos Volkswagen. Og ikke længere som et samarbejde med Ford, hvor 2-tons udgaven skulle have været med i projektet.

Stærk på eftermarkedet

Foreløbig er det således planen at TGE og Crafter fortsat skal bygges på den ret nye og dedikerede Van-fabrik i Polen – mens Fords 2-tons Transit fortsat bygges i Tyrkiet.

Volkswagen Crafter har sin styrke i en meget bredt forhandlernet – mens MAN TGE er stærkest på eftermarkedet med værksteder, der har længe åbent – og med mekanikere og sælgere, der vant til at håndtere lastbiler.

Så mon ikke man vælger IAA messen i 2026 som tidspunktet for at løfte for sløret for næste generation eTGE og eCrafter.

Ford og Volkswagen gruppen

Ford og Volkswagen arbejder lige nu på flere fælles projekter – en ny Transporter er med på IAA som søstermodel til Transit Custom, Amarok er kommet som søstermodel til Ranger – og Caddy bygges sideløbende med Fords Transit Connect.

Ford har så lånt teknik og platform fra ID.4 til den nye Ford Explorer på personbilssiden.