Det er ikke nem at konkurrere, når man fra begyndelsen bliver straffet på prisen.

For med en pris fra en halv million for en Volkswagen Tiguan 1,5 liter benziner, så vil de fleste vælge en elektrisk bil – for her er der jo nærmest ingen afgifter.

En ID.4 koster jo nærmest 100.000 kroner mindre.

God pris som Van

Men som erhvervsbil på gule plader er en Tiguan noget helt andet – her taler vi om ca. 326.000 kroner ex. moms fra billigste Van.

Vi prøvede en Elegance-udgave til 567.000 kroner som personbil – der som Van kun koster 344.000 kroner ex. moms.

Den har en beskeden 150 hk maskine – men med fire cylindre og 1,5 liter slagvolumen. Der er ikke meget power-mode over den, men når man kører afslappet, er bilen kvik nok.

1.800 kg trailer

9,1 sekunder til 100 km/t og 210 km/t på toppen vil nok tilfredsstille de fleste. Forbruget opgives til 16 km/l, hvilket er ok.

Og så må den trække en trailer på 1.800 kg, hvilket er fint for en ”arbejdshest.” Selv om dieseludgaven klarer nogle hundrede kilo mere.

Men den er dyrere – og dyrere at eje. Træktøj koster 2.200 kroner.

Højt sikkerhedsniveau

Tiguan er meget komfortabel med sine AGR ergonomisæder – i alcantara med læderkanter – og vi skal bl.a. nævne ekstraudstyr som adaptiv fartpilot, som selv sætter farten ned, når skiltene med hastighedsgrænser ændres – ofte kaldet intelligent adaptiv fartpilot.

Bilen havde også linjevogter, 360 grader birdview kamera, matrix LED forlygter for, LED lygter bag – og (ekstra) 15 tommer touchscreen med navigation.

Samt 3-zone Climatronic klimaanlæg, regnsensor, tågelys for og bag, blindvinkelalarm, parc assist, armlæn og 19 tommer alufælge.

Fin rejsebil

Dertil to trådløse mobil-opladere, massage og varme i sæderne, elbagklap, skifteplader bag rattet til manuelt gearskift, læderrat, tagræling og mulighed for head-up-display. Vi savnede dog el-indstillelige sæder og handskerumslås.

Tiguan er meget letkørt, og som nævnt komfortabel – og det er let at arbejde med knapperne på rattet. Så det er en fin bil til lange ture – hvor man jo ikke skal tænke på opladning.

Tiguan er forresten også den mest solgte Volkswagen på verdensplan.

Tekniske data Volkswagen Tiguan 1,5 eTSI Elegance:
Motor: 4 cylindre.
Slagvolumen: 1.498 ccm.
Ydelse: 150 hk v. 5.000 omdr.
Moment: 250 Nm mellem 1.500- og 3.500 omdr.
Forbrug: 15,9 km/l.
CO2 udslip: 143 g/km.
Topfart: 210 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9,1 sek.
Gear: DSG 7 trins aut.
Læssehøjde: 720/20 mm.
Varerum: Ca. 1.700 liter.
Akselafstand: 2.680 mm.
Vendediameter: 11,7 m.
Affjedring: Uafhængig for/semiuafhængig bag.
Bremser: vent. skiver for/skiver bag. esc, ABS.
Køreklar vægt: 1.630 kg.
Nyttelast: Ca. 460 kg.
Trailer: 1.800 kg. m. bremser.
Dæk: Pirelli Scorpion Verde 235/50 R19
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris testbil hvide plader: Ca. 567.000 kr.
Tiguan hvide plader fra: Ca. 408.000 kr.
Tiguan Van fra: Ca. 326.000 kr. ex. moms.
Testbil som Van: Ca. 344.000 kr. ex. moms.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk