Volvo Trucks vil fokusere på transportløsninger til en mere bæredygtig byggebranche på byggemessen Bauma 2025 – fra 7.- til 13. april i München – både el- og brint lastbiler samt modeller med forbrændingsmotorer.
Ud over elektriske drivlinjer vil Volvo Trucks således også præsentere sit udvalg af entreprenørlastbiler, der kan køre på vedvarende brændstoffer – så som biogas og HVO (Hydrotreated Vegetable Oil).
Godt for miljøet
Fokus er på forskellige drivliner, der skal bidrage til reduktion af emissioner i byggebranchen.
Transport med elbiler er meget velegnet til byggebranchen, fordi den ikke producerer nogen udstødningsemissioner og meget mindre støj.
“Det er godt for beboerne ved en byggeplads – samt for chaufførerne og de mennesker, der arbejder på byggepladsen, og også for klimaet,” siger Roger Alm, øverste chef og præsident for Volvo Trucks.
Gas og HVO
Ud over batterielektriske og brændselscelleelektriske lastbiler vil virksomheden også præsentere køretøjer med forbrændingsmotorer, der kan drives af vedvarende brændstoffer såsom biogas.
Disse forskellige former for fremdrift er en del af Volvo Trucks’ strategi om at opnå netto-nul-emissioner inden 2040 og støtte byggebranchen på vejen mod mere bæredygtig transport.
“Vores lastbiler, som kan drives med biogas, biodiesel eller HVO, er ideelle til kunder, der ønsker at begynde at reducere CO2-udledningen med det samme,” siger Alm.
Siden 2019
Siden starten af serieproduktionen i 2019 har Volvo Trucks leveret flere tusinde elektriske lastbiler, herunder mange til virksomheder i byggebranchen.
Den nuværende produktportefølje omfatter forskellige eldrevne transportkøretøjer såsom fabriksbyggede betonblandere, tip-lastvogne og kranbiler. Alle lastbiler, som kan bidrage til at nedbringe CO2 udslip fra byggetransport.
Ud over de elektriske lastvogne vil Volvo Trucks som nævnt også præsentere køretøjer, der kan køre på vedvarende brændstoffer. Alle lastbiler fra Volvo Trucks er ud over HVO også certificeret til Biodiesel B100.