Som sidste trilling af elektriske minivans fra Renault, Nissan og Mercedes har den danske Mercedes-Benz importør meldt ud, at deres eCitan-varebil skulle være klar i årets tredje kvartal.

Sidste år kom søstermodellen Renault Kangoo og først på året  år Nissan Townstar, der herhjemme kun fås i el-udgave.

Med ankomsten af eCitan er der nu eludgaver af alle varebiler fra Mercedes-Benz.

Van of the Year 2022

Kangoo og Citan vandt i dieseludgaver iøvrigt titlen Van of the Year for 2022.

Alle tre udgaver har forskelligt frontdesign og ændret instrumentering, så det passer til de enkelte mærkers DNA. Ladedækslet sidder helt forrest på eCitan.

Vi har kørt i Kangoo og eKangoo flere gange, Citan har vi kørt i benzin- og dieseludgaver – og senest har vi også kørt i Townstar.

Bedst til byen

Da de tre søstermodeller alle bygges af Renault på deres fabrik i nordfranske Maubeuge, er e-teknologien identisk.

Det vil sige biler beregnet til især by-transport, hvor der er rimelig god rækkevidde. Når man bevæger sig på motorvej, vil forbruget i den lille kassevogn stige væsentligt.

Med indbygget oplader på 22 kW (AC) oplader man med 0-100 pct. på 2,5 timer. Med hurtig DC lader på begrænsede 80 kW tager det 38 minutter fra 10- til 80 pct.

Fart tærer på strømmen

Kommer man ud på de hurtige veje, skal man ikke regne med mere end 20 kWh/100 km, viser test i det tyske fagblad Logistra.

Holder man sig i byen og kun kortvarigt på landevej, kan man nå ned på 15 kWh/100 km ifølge bilens computer.

Den officielle WLTP på 284 km opnås bedst ved afdæmpet fart. Ved for høj fart og høj vægt og måske lastet trailer falder rækkevidden hurtigt – og så når man ikke over 180-200 km, skriver det tyske fagblad.

Rekuperation i tre trin

Rækkevidden kan dog optimeres ved at styre rekuperationen af strøm i tre niveauer via gearvælgeren, og det fungerer virkelig godt. Man kan desuden vælge mellem køreprogrammerne Comfort og ECO.

eCitan har en elektrisk drivline, hvor en 122-hestes elmotor kombineret med et 45 kilowatttimer stort litium ion batteri giver en elektrisk rækkevidde på op til 284 kilometer (WLTP) på en fuld opladning.

Der er et drejningsmoment på 245 Newtonmeter, så med en moment fra 0 km/t er bilen ganske hurtig.

Pladsudnyttelse som diesel

Som varebil er der lige så meget plads til godset som i dieseludgaver. Det vil sige to europaller.

Klapsammen-passagersædet samt en luge mellem kabine og varerum betyder, at f.eks. elektrikerrør kan være med i en fra 3,05 meters last-længde.

Der kommer både en lang L2- og en kort L1 udgave med 3,6- og 2,9 kubik varerum samt 722- og 544 kg nyttelast. I L2 er ladlængden opgivet til 3,41 meter.

Trailervægt 1.450 kg.

Med en lastevne på op til 722 kilo matcher eCitan næsten sin dieseldrevne pendant, og den elektriske minivan kan med anhængertræk (ekstraudstyr) trække op til 1.450 kilo.

Standard i den nye eCitan er også en indbygget varmepumpe, som sikrer en optimal styring af batteriets temperatur til gavn for både rækkevidde og opladningshastighed.

Vi skal også nævne skydedør i højre side som standard (to skydedøre fås som ekstraudstyr), og det samme gælder den dobbelthængslede bagdør, hvor hver dør kan åbne 180 grader.

Kun PRO udgave i Danmark

eCitan kommer udelukkende til Danmark i PRO-version, som blandt andet byder på LED-belysning i varerum og kabine, højdejusterbart førersæde og aircondition.

Standard er også det intelligente infotainmentsystem MBUX, som via en syv tommer touchskærm på instrumentpanelet byder på stemmestyring og navigation samt med Apple CarPlay og Android Auto.

Via Mercedes me

Samtidig sørger det intelligente system for at holde kabinen tempereret, når bilen er tilsluttet en ladestander, hvilket sikrer en afkølet/opvarmet kabine inden kørslen påbegyndes.

Denne forklimatisering kan aktiveres og styres direkte fra chaufførens smartphone via Mercedes me App’en, som også giver adgang til en række andre funktioner så som fjernoplåsning af døre og tjek af batteristatus.

Test behovet først

Er man som bruger af en konventionel varebil ikke sikker på, om ens kørselsmønster passer til at køre elbil, henviser Mercedes-Benz Vans til appen Mercedes-Benz Electric Ready.

Her kan man registrere og logge sin køreture, hvorefter appen beregner og vurderer, hvilken elektrisk Mercedes, der bedst matcher den pågældende kørsel, oplyser Mercedes-Benz.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk