Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
Strøm til en kending

Bedre sent end aldrig. Renault viser i disse dage sin første mellemklassebil, der er helt elektrisk. Alt er nyt, men fransk nostalgi vejer alligevel tungt – så bilen genbruger navnet Mégane. Men kun navnet.

Mégane E-TECH Electric er bilens fulde navn – og den har netop haft premiere på biludstillingen IAA i München.

Renault er ellers ikke uerfarne, når det gælder elbiler – tænk blot på den lille Zoe eller varebilen Kangoo Z.E. – for ikke at tale om den store Master Z.E. varebil. Læg dertil erfaringen fra alliancepartner Nissan, der er kendt for sin elektriske Leaf personbil og e-NV200 varebil.

Flere elbiler på gule plader

Den nye e-Mégane vil også have en fremtid som gulpladebil – hvor momsen jo kan trækkes fra – i takt med, at flere og flere byer kun vil have underleverandører, der kører i elektrificerede varebiler, der kører på el eller brint. Og netop brint er Renault langt med.

Så med 10 års erfaring og et salg på 400.000 elbiler er man nu klar til mellemklassen – også kaldet C-segmentet. 10 mia. kilometer har man testet den nye Mégane, som er 4,2 meter lang – med en akselafstand på 2,7 meter.

Helt ny elbil platform

Platformen hedder CMFB-EV – og den er ikke brugt før – men skal bruges i mange andre nye elbiler fra Renault og Nissan.

Platformen er fleksibel, så man kan bygge en bil, der er op til 4.7 meter lang, og det er også muligt at få en endnu større batteripakke i platformen end de 60 kWh, som Mégane E-TECH Electric er udstyret med.

Mégane E-TECH Electric kommer som udgangspunkt i to varianter og tre udstyrsversioner. Begge har samme helt ny konstruerede elmotor, der vejer 145 kg – betydeligt mindre end den, der sidder i den nuværende Renault Zoe.

Op til 470 km rækkevidde

Den første version Mégane har 60 kWh batteri og en rækkevidde på 470 km på en opladning (WLTP) – og 300 kilometer ved konstant motorvejshastighed på 130 km. Denne har 218 hk og et moment på 300 Nm.

Der findes også en med et mindre batteri – nemlig 40 kWh – her er rækkevidden 300 km og 130 hk motor og et moment på 250 Nm.

Begge kan lade med op til 130 kW DC og op til 22 kW AC-ladning. 300 kilometers ekstra rækkevidde klares med 20 minutters lynladning.

Totalvægt på 1.624 kg.

Batteripakken har en ny kemisk sammensætning, der betyder 20 procent større energitæthed end det, der sidder i Renault Zoe, og det vejer blot 395 kilo, hvilket gør, at bilens samlede vægt holder sig på 1.624 kilo.

Selve batteripakken er helt særlig, idet den blot er 11 centimeter høj. Det er den tyndeste konstruktion til dato.

Det betyder også, at Mégane Electric er 90 millimeter lavere end den almindelige Mégane, hvilket igen betyder endnu mere sportslige køreegenskaber i den blot 1.5 meter høje bil.

4K processor fra Google

Bag rattet har man som chauffør udsigt til en 24 tommer skærm, der indeholder førerdisplay og multimediesystem.

Multimediesystemet, der er lynhurtigt, har Qualcomm Snapdragon processor 4K, er udviklet af Google og baseret på Andriod Automotive OS, der indeholder blandt andet Google Maps, Google Play Apps, Google Assistent og electrical routeplanner – alt sammen stemmestyret.

Den nye Renault Mégane E-TECH Electric lanceres i Danmark til marts. Priser kendes p.t. ikke.