Volkswagen kan godt levere deres populære UP-model som Van-model – bilerne ses endda i gadebilledet – men om et par år kommer en ny lille elbil, som kunne være en Up-arvtager – og hvor man fra fabrikkens side endda peger på den som en lille varebil.
Up er siden sin debut for otte år siden blevet en landeplage i afgiftsplagede Danmark – i forhold til vores fædrelands størrelse med én af Europas største markedsandele for denne bil.
Det gælder også el-udgaven af UP, som netop er blevet genintroduceret herhjemme. Så den nye mini elbil vil blive interessant, når den dukker op i endelig form om fire år.
Premiere på mobilitetsmesse
ID.Life hedder den kommende mini-elbil – i ligner med andre nye elbiler fra fabrikken, begynder navnet med ”ID.”
Volkswagen præsenterer bilen på den internationale biludstilling IAA Mobility 2021 i München i disse dag – i en konceptudgave.
Konceptbilen har fokus på brugeren og dennes behov og giver et indblik i fremtidens mobilitet i et urbant miljø – for passagerer og pakker. Den kommer på markedet to år før planlagt.
ID-model med forhjulstræk
Med ID.Life sætter Volkswagen yderligere fart på sin ACCELERATE-strategi – i sin offensiv indenfor elektrificering af modelprogrammet og for at gøre e-mobilitet tilgængelig for endnu flere mennesker. Især unge mennesker tror man på som kunder til personbilsudgaven.
Prisen er sat til en fabrikspris ca. 20.000 euro, hvor den større og meget populære elbil ID.3, som virkelig er storsælger herhjemme, koster 35.000 euro. De fleste danske elbiler er p.t. ikke belagt med afgifter.
ID.LIFE er bygget på en mindre version af Volkswagens elektriske MEB-platform, der er specielt udviklet til en elbil i et kompakt format – men det er første gang, at en MEB-baseret model er udstyret med forhjulstræk.
400 km rækkevidde
Med sin 172 kW (234 hk) elmotor accelererer ID.LIFE fra 0 til 100 km/t på 6,9 sekunder, og et 57 kWh stort batteri muliggør en rækkevidde på omkring 400 kilometer (WLTP).
“ID.LIFE beviser igen MEB-platformens unikke fleksibilitet. Lige fra små biler over SUV’er med firehjulstræk til varevogne – MEB-platformen kan integreres i alle køretøjstyper, ”siger Thomas Ulbrich, medlem af bestyrelsen med ansvar for udvikling hos Volkswagen-mærket.
Han peger på, at det er den mest skalerbare elektriske platform i branchen.
Træflis og plast-flasker
”Vi er kun lige begyndt at indse MEB’s potentiale. Ydeevne, ladekapacitet og rækkevidde vil fortsat blive forbedret ved softwareopdateringer og ved introduktionen af hver ny model,” siger Ulbrich.
Visionen om en mere bæredygtig tankegang inden for mobilitet afspejles også i valget af materialer i ID.LIFE – herunder lakken. I den klare lak til karrosseriet bruges træflis som et naturligt farvestof og biobaseret hærder.
De oppustelige tekstiler til taget og frontdækslet består af 100 procent genbrugte plastikflasker. I interiøret er der brugt træ på instrumentbordets overflader. Derudover fungerer bio-olie, naturgummi og risskaller som grundmaterialer i de dæk, som ID.LIFE kører på.
Fleksibelt interiør
Sæderne kan lægges fladt ned, hvilket giver masser af muligheder for at forvandle interiøret til en biograf, en to meter lang seng – eller en kompakt van med maksimal bagagerumskapacitet.
Kameraer og et stort display erstatter både udvendige og indvendige spejle. Væsentlige kørefunktioner styres via et touch-betjeningspanel på det sekskantede, åbne rat.
En smartphone kan også integreres i betjeningskonceptet. Navigationen kan f.eks. styres via chaufførens egen enhed, uanset om det er en smartphone eller tablet.