Ford satser nu endnu mere på elektrisk-baserede udgaver bilflåde i Europa – bl.a. deres MPV-modeller S-Max og Galaxy.

Ford har arbejdet med forskellige el-udgaver af deres bilmodeller i mange år, men først nu er interessen blandt kunderne og kravene fra politikerne vokset så meget, at bilerne også kan sælges.

Mange husker måske, at Ford år tilbage købte den norske elbil Think – og senere udviklede man eludgaver af varebilen Transit Connect. Men tiden var ikke moden.

Ford Transit begynder

Vi har allerede kørt i den nye Transit Custom Plug-In hybrid (PHEV) – først på Fords testbane Lommel i Belgien og senere ved presselanceringen i Stockholm. Den er snart i Danmark.

Ford har også løftet sløret for, at man lancerer den 2-tons Transit i ren eludgave – og nu er det altså meldt ud, at Fords store MPV modeller S-MAX og Galaxy nu lanceres i nye hybridvarianter med ankomst til Danmark næste år.

De to nye hybridmodeller bliver produceret på Fords samlefabrik i Valencia i Spanien, som Ford investerer over 300 millioner kroner i som en del af virksomhedens store europæiske elektrificering.

Fortsat succes

De to biler har været store europæiske succeser. Seneste generation af familiefavoritterne blev introduceret i 2015 og solgte henholdsvis 125.000- og 69.000 eksemplarer i Europa.

Salget af S-MAX havde dertil en rekordvækst på ni procent i Europa fra januar til november i 2019 sammenlignet med samme periode året før.

Der havde ellers været rygter om, at Ford ville indstille produktionen af de to biler, men succesen er for stor.

Stor el-investering

Den store el-investering vil blandt andet sætte gang i udviklingen af moderne batterier til både den nye S-MAX mildhybrid (mHEV), Galaxy mHEV, Kuga PHEV og Kuga mHEV via to nye, separate samlebånd på den spanske fabrik.

Fords store egenproduktion af hybridbatterier begynder til september i år.

S-MAX og Galaxys nye hybridvarianter har samme hybridteknologi som den nye Kuga Hybrid, der introduceres herhjemme senere i år.

2,5 liter Atkinson benzinmotor

Alle tre modeller har et vandafkølet lithium-ion-batteri, der er monteret i en vandtæt konstruktion i bunden af karosseriet, som samtidig frigiver mest mulig indvendig plads. De nye S-MAX- og Galaxy-modeller bliver introduceret med hybridteknologi, der er ny i segmentet.

Drivlinjen i begge biler består af en 2,5-liters Atkinson-benzinmotor, en elmotor med startgenerator og et lithium-ion-batteri.

Atkinson-cyklus-motoren er en type forbrændingsmotor opfundet af James Atkinson i 1882.

Samme rummelighed

S-MAX Hybrid rummer op til 2.200 liter, mens Galaxy Hybrid rummer op til 2.339 liter. Kapaciteten i begge hybridudgaver svarer til den i de konventionelle udgaver af bilerne.

Begge modeller yder 200 hk med maksimalt drejningsmoment på 210 Nm og kan trække 1.500 kg med trailer.

Acceleration under kørsel er hurtigere end udgaverne med Fords EcoBlue-dieselmotor uden at gå på kompromis med brændstofeffektiviteten. Derudover kan begge hybridmodeller køre på ren strøm.

Teknologier, der sørger for optimal brændstoføkonomi:
• Bremseteknologi, der opsamler op til 90 procent af energien under bremsning og bruger den til at lade batteriet op med.
• Fords SmartGauge-interface, der overvåger brændstofforbruget og instruerer i, hvordan man optimerer effektiviteten mest muligt.
• Elektrisk styring, klimaanlæg og elektrisk køling af motoren.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk