Renault har solgt mange Clio på gule plader herhjemme gennem årene – ikke mindst som stationcar. Men i den nye Clio er denne version udgået, så der er kun den 5-dørs udgave tilbage.

Til gengæld er den nye Clio stærkt forbedret, når det gælder kvalitetsfornemmelse og komfort.

Ganske vist er bilen blevet en anelse lavere og kortere samt med lidt kortere akselafstand, men bilen er blevet bredere – og det betyder bedre pladsfornemmelse.

Noget støjende

Køreegenskaberne er af samme grund – og på grund af en præcis styring – blevet lidt skarpere, og så er den meget letkørt. Desværre er bilen med sin 3-cylindrede motor ikke helt støjsvag. Det gælder især ved acceleration. Omvendt virker den ganske kvik.

Men gearene skal i så fald bruges flittigt, for den er ret højt gearet. I bykørsel må man i tredje gear, hvis man vil undgå, at motoren sejtrækker – her trækker den fra 40 km/t, mens den trækker fra 65 km/t i fjerde gear.

God siddestilling

Man sidder godt i det skålformede sæde – men man skal vænne sig til, at indstillingen af ryglænet foregår ved sædets forkant.

Bilen har fodplade til venstre fod, men den er skæv – så man kan ikke side helt lige bag rattet. Bilen virker ganske stabil på både motorvejen og en snoet landevej.

Bilen har fem gear, men femte gear er et overgear med trækkraft fra 80 km/t. Som servicebil på gule plader vil det derfor nok være dieseludgaven, der er mest interessant. Med mere smidighed og lavere brændstofforbrug. Renault har netop præsenteret en hybridudgave, som skulle være herhjemme senere på året.

1.000 liter varerum

Varerummet er selvklart ikke så stort som i den gamle stationcar-udgave, som dog skulle kunne fås i den gamle udgave et års tid endnu.

I den nye Clio rummer varerummet godt 1.000 liter. Der er 770 mm læssekant udvendigt fra gade til varerumskant og 150 mm indvendig kant. Der er dobbelt bund, hvorved der hentes ekstra 10-12 cm aflæggerum. Der er også to fastgørelseskroge. Vi savner handskerumslås, men der er midterboks og i det hele taget god aflæggeplads.

Nødbremse er standard

Sikkerhedsudstyret er stærkt forbedret med standard nødbremse med fodgængergenkendelse. Adaptiv fartpilot fås kun i forbindelse med 1,4-liters motor og automatgear.

Til gengæld er der fartpilot. Vi skal også nævne skiltegenkendelse, regnsensor, fjernlysassistent, linjevogter, Blind Spot-information om biler i den blinde vinkel – samt bakkamera.

Fås med stor touchscreen

Vi skal også nævne bilens store touchscreen, der standard er på syv tommer, men man kan tilkøbe en 9,3-tommer skærm, som er stor for så lille en bil. Herfra styres musikanlæg, navigation, bil-info og telefon. Bilen er også koblet på Apple Car Play.

Fra udstyrslisten skal vi også nævne 17 tommer alufælge, to usb-stik, parkeringssensor, hill start assist, to vejs justerbart rat, elektrisk indklappelige sidespejle, elektrisk håndbremse, LED signatur-kørelys, læderrat, nøglefri start, tågelys for og bag samt varme i både sæder og rat. Testbilen havde sågar LED forlygter. Om aftenen tændes et blåt lys ved midterkonsollen – og det virker ganske lækkert.

Faktaboks Renault Clio 1,0 liter 100 hk Intense:
Motor: 3 cylindre. Turbo.
Slagvolumen: 999 ccm.
Ydelse: 100 hk v. 5.000 omdr.
Moment: 160 Nm v. 2.750 omdr.
Gear: 5 trins manuel.
Dæk: Continental EcoContact6 205/45 R 17.
Læssehøjde udv/indv.: 770/150 mm.
Topfart: 187 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 11,8 sek.
Forbrugs-snit WLTP: 19,2 km/l.
CO2 udledning: 116 g/km.
Bremser: Vent. skiver for/skiver bag. esc stabilitetssystem.
Affjedring: Uafhængig for/semi-uafhængig bag.
Køreklar vægt: 1.178 kg.
Totalvægt: 1.603 kg.
Trailervægt: 900 kg.
Varerum: Ca. 1.000 liter.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris Intense: 87.906 kr. plus moms.
Clio Van fra: 82.716 kr. plus moms.
(Merpris diesel: Ca. 10.000 kr.)

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk