Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
Strømpil mod Året Bil

Det var i vid udstrækning elbilernes sejr, da syv biler i denne uge blev nomineret til titlen Årets Bil i Danmark 2022.

Årets Bil i Danmark 2022 kåres først i slutningen af næste måned – men det var tirsdag og onsdag, at medlemmer af Danske Motorjournalister prøvede 27 nye biler, der er kommet på det danske marked indenfor det seneste år.

Som altid foregik arrangementet i og omkring FDM Jyllands-Ringen ved Silkeborg.

Tre ud af syv biler

VOTY.dk deltog i kåringsarbejdet i år – men vi var ikke helt enige med flertallet af de 23 motorjournalister, der deltog – for af de syv nominerede biler, var vi kun enige i de tre af tilfældene.

Ikke fordi resten af bilerne ikke er fine nyheder – men vores mening er, at det nyeste input i branchen burde belønnes med et kryds på stemmesedlen. Senere skal der gives karakterer til de syv finalister.

De er Audi Q4 E-Tron, Hyundai Ioniq 5, KIA EV6, Mercedes E klasse, Peugeot 308, Polestar 2 og Tesla model Y.

Vores bud

Vores bud på nomineringen var også Hyundai Ioniq 5, Mercedes E Klasse og Peugeot 308 – men vi havde i stedet valgt Ford Mustang Mach-E, Opel Mokka, Toyota Yaris Cross og Toyota Mirai som vores øvrige valg.

Ioniq 5 og KIA EV6 er teknisk identiske, men Hyundai er mere komfortabel i vores optik – og man kan vælge forskellige farver på selv instrumentbrættet. Den kom også lidt før søstermodellen fra KIA.

Audi Q4 er bortset fra indstignings-modellen til 400.000 kroner ikke en folkebil – selv om den kører glimrende – så hellere ID.4, som vi syntes var tæt på sidste års vinder ID.3 i koncept – og Cupra Born er en så en GT udgave af samme bil – og race og el harmonerer ikke. Synes vi.

Masser af Ford DNA

Derfor er vi også mere til Volvo XC40 Recharge end Polestar 2. Volvoen er mere komfortabel – Polestar mere sporty.

Men Volvoen til gengæld også en version af den normale XC40 benzinmodel.

At vi valgte Mustang som vores sporty elbil-favorit, er fordi Ford har lykkedes med at bygge en komfortabel og sporty bil på én gang med super meget udstråling – og med masser af Ford DNA.

Nok den reneste diesel

Vi kørte i øvrigt fra København til Jyllands-Ringen i Mercedes E klasse, som også er nomineret – og den OM 654 dieselmotor, der sidder i den bil, er imponerende – både hurtig, komfortabel og økonomisk – samt med den den formentlig reneste dieselmotor, der også findes i Mercedes-varebiler.

Peugeot 308 kom i finalen – og den er også meget velkørende. Tillige med, at den fås med mange typer af motorer. Også diesel. Bilen deltog på franske nummerplader (som vi havde hentet tilladelse til).

Både diesel og el

Peugeot er en del af Stellantis koncernen – som Citroën, Opel, DS – og nu også Fiat. Og bortset fra Fiat 500e fås de med både diesel, benzin og elektrificeret teknik – som er positivt.

Vi havde også Opel Mokka på vores liste – af samme grund. Sammen med dens fikse design og indretning.

Alsidig og spændende

Vi var også meget glade for Toyota Yaris Cross, som kører strålende – og endda både fås med for- og firehjulstræk – så den er super anvendelig på alle vejtyper. Samtidig med, at den kører langt på en liter benzin.

I stedet for eldrift er den en hybridbil, så man slipper for opladning. Man skal dog vænne sig til den 3-cylindrede motor-lyd.

Brintbil er fremtiden

Sidste nominerede var Tesla Y, som kører glimrende – men instrumenteringen kan vi ikke vænne os til. En kæmpe skærm i midten, hvorfra alt foregår – og det kræver tilvænning. Der burde være en skærm foran chaufføren med de vigtigste informationer. Som ejer skal man bare have strøm på sin mobil – for herfra styres start og stop.

Vores bud på nummer syv i rækken var i stedet Toyota Mirai – med seneste brintteknologi. Og det tror vi ganske enkelt er fremtidens bil til lidt længere afstande. Både til biler og til kommercielle køretøjer – hvor Toyoya også er langt fremme. Mirai burde have været nomineret.

Næsten alle som Van

Som vi skrev forleden, kunne de fleste deltagere ombygges til varebiler på gule plader, men da der ikke er afgift på flertallet af el- og brintbiler, så er det kun, hvis man kan trække momsen, at en gulplade el-bil økonomisk er interessant for alvor.

Men et øget krav om at køre grønt fra i første en række kommuner og offentlige myndigheder til deres samarbejdspartnere – bl.a. håndværkere – betyder, at elektrificerede køretøjer bliver mere interessante. Og der kommer flere og flere af dem.

Drivlinerne

Vi vil så lige gentage vores informationer fra forleden: Flere af de nye biler fås såvel i el-, plug-in hybrid- som benzinudgaver – så som Opel Mokka, DS4 og MG EHS, Citroën C4 og Peugeot 308.

Dacia Sandero, som deltog, kan som eneste i flokken kun fås med benzinmotor.

El-biler blandt de 27 deltagende biler var der rigtig mange af – 12 af de 27 biler: Audi e-Tron GT, Cupra Born, Ford Mustang Mach-E, Fiat 500-e, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Polestar 2, Tesla Y, Volvo XC40 Recharge, Skoda Enyac, MG Marvel R og VW ID.4.

Med gule briller

Så er der hybridbilen Yaris Cross fra Toyota og efter flere års pause Lexus. Samt Toyotas nye brint-elbil, som stadig hedder Mirai.

Nissan Qashqai kører med mild-hybrid teknologi. Ligesom Renault Arkana.

Set med ”gule” briller finder vi spændende biler som netop Yaris Cross og Sandero – men også Mitsubishi Eclipse Cross, C4, Qashqai, Arkana og 308 – samt Hyundai Tuscon, som altid har været en populær Van model.

Allerede som Van

Ford Mustang elbilen Mach-E og VW ID.4 tilbydes allerede som Van – og både Audis- og Teslas elbiler kan godkendes som Van. Det gælder også Skoda Enuaq og Kia EV6. Fiat 500-e er dog sværere at ombygge – det sker kun i Italien.

Tidligere har Lexus været populære som Van – men der er ikke taget stilling om Lexus på gule plader i det helt nye program, som netop er introduceret herhjemme.

Mange Van-modeller opstår som en aftale mellem forhandler og kunde, som bl.a. BMW har valgt. BMW valgte i år ikke at deltage med deres iX3, da en ny model allerede er på vej.

De nominerede biler ved Årets Bil i Danmark 2022:
Audi Q4 E-tron
Hyundai Ioniq 5
KIA EV6
Mercedes-Benz E-klasse
Peugeot 308
Polestar 2
Tesla Model Y

Deltagerliste Årets Bil i Danmark 2022:
Audi Q4 E-tron
Audi E-tron GT
Citroën C4
Cupra Born
Dacia Sandero
DS 4
Fiat 500
Ford Mustang Mach-E
Hyundai Ioniq 5
Hyundai Tucson
Kia EV6
Lexus UX
Lexus NX
MG Marvel R
MG EHS
Mitsubishi Eclipse Cross
Nissan Qashqai
Opel Mokka
Peugeot 308
Polestar 2
Renault Arkana
Skoda Enyaq
Tesla Model Y
Toyota Yaris Cross
Toyota Mirai
Volvo XC40 Recharge
VW ID.4